W czasach nadzwyczajnych
wypadków, wielkich klęsk politycznych, społecznego rozstroju i wśród powszechnej
niepewności w każdym kierunku, wobec groźniejszych jeszcze w niedalekiej
przyszłości niebezpieczeństw, – pojawiają się zwykle rozliczne proroctwa
i przepowiednie, których źródłem rozogniona, rozbolała wyobraźnia lub wreszcie
prosta spekulacja na łatwowiernych. Po niesłychanych klęskach, jakie Francja
na polach bitew odniosła, po strasznej pożodze i straszniejszym jeszcze
rozlewie krwi, dokonanym z rozkazu rozszalałej Komuny paryskiej, nic dziwnego,
że w tym kraju stratowanym przez zwycięskie hufce nieprzyjacielskie, upokorzonym
aż do złamania niemal całkowitego,
wysadzonym wreszcie gwałtownie z zawias regularnego życia państwowego i
społecznego, rodzą się wizje czy halucynacje, które podawane z ust do ust,
coraz szersze zakreślają koło rozgłosu, aż wkrótce stają się własnością
ogółu. Takie wizje i przepowiednie
są dla wielu pocieszeniem i osłodą wpośród powszechnego zamętu: znajdują
one najzupełniejszą wiarę w umysłach wrażliwych, a mniej pewnych w wierze
chrześcijańskiej, boć sprawdza się wiekuiście, że gdzie nie ma istotnej
wiary w prawdy Objawienia Chrystusowego,
tam panują zabobony najśmieszniejsze, nie mniej potworne upiory. Skoro
w narodzie jakim (podobnie jako w pojedynczym człowieku) grunt pewników
religijnych, bożych, podkopany lub zachwiany, tam mnóstwo zjawia się fałszywych
proroków, wołających: oto tu Chrystus,
oto tam Chrystus – na pustyni lub wśród ścian domu; natenczas pierwszy
lepszy kuglarz Cagliostro czy wizjoner Swedenborg, Muerster lub wreszcie
Mesmeryzm znajdują pole działania i nieprzejrzaną tłuszczę głupio wierzących
pociągają za sobą.
I Włochy podobnie jak Francja
żyją w nienaturalnych stosunkach; i tam więc od czasu do czasu występują
na scenę prorocy i prorokinie, o których nawet prasa całego świata wspomina.
W ostatnich czasach rozpisywano się wiele o przepowiedni jakiejś d'Ori;
znalazła ona wstęp nawet do poważniejszych dzienników. Jakiego znaczenia
przepowiednie one zdawały się już nabierać, pokazuje się stąd, że Ojciec
św. uważał za rzecz stosowną wspomnieć o nich w czasie jednej audiencji
i oświadczył, że one zgoła na wiarę
nie zasługują. Ojciec św. przestrzegł wiernych katolików, pouczył, co mają
trzymać o takich i podobnych odgadywaniach przyszłości, objawieniach niby
nadzwyczajnych, i to wystarcza dla każdego, co nie chce niepotrzebnie drażnić
swej ciekawości i przywiązywać znaczenia
do rzeczy, nie opierających się na silnych podstawach.
Co do nas, wyznajemy, że nie
bierze nas nawet najlżejsza pokusa, by o mnożących się z dnia na dzień
po różnych krajach przepowiedniach i prywatnych objawieniach, choć ogólnikowo
i mimochodem wspominać: wspominamy tylko o takich, co wytrzymują próbę wobec
prawd religijnych, wobec zdrowego rozumu
i wypadków ogólnych, niemniej, które ze stron poważnych i kompetentnych
znajdują zatwierdzenie. Wierzymy bowiem, że Bóg niekiedy wybrańcom swoim
przyszłe rzeczy objawia.
Nie przywiązując się tedy,
przynajmniej w szczegółach, do przepowiedni za dni naszych, przytoczymy
przepowiednię z dalekiej przeszłości, bo aż z XIII wieku, przepowiednię,
która dla swej oryginalności, podobnie jak na nas i na wielu innych szczególniejsze
uczyni wrażenie. Jest to przepowiednia Kardynała Hugona de Saint-Cher,
dominikanina z XIII wieku, która znajduje się zapisaną w najdawniejszych
już wydaniach tego pisarza. W Komentarzu do Ewangelii św. Mateusza mówi
autor Concordantiae:
Artykuł z czasopisma "Tygodnik Katolicki",
wydał na Rok 1872 X. Józef Stagraczyński. W Poznaniu. Tom XIII. W Grodzisku.
Czcionkami
Drukarni Tygodnika Katolickiego, s. 282. (c)
(Pisownię i słownictwo nieznacznie uwspółcześniono;
przypisy od red. Ultra montes).
Przypisy:
(a) "w Kościele Bożym" (in Ecclesia Dei) – inne możliwe tłumaczenie: "przeciw Kościołowi Bożemu".
(b) "fortes lingua" – mocni wymową.
(c) Por. 1) Ks. T. M., Objawienia prywatne. 2) Ks. Franciszek Antoni Staudenmaier, Antychryst. 3) P. Ioannes Herrmann CSsR, De Antichristo. 4) Ks. Henryk Fiatowski, Antychryst. 5) Ks. Franciszek Pouget, Nauki katolickie w sposób katechizmowy. O końcu świata, o antychryście, o przyjściu Eliasza i Henocha, i o nawróceniu żydów. 6) Ks. Piotr Skarga SI, Kazanie na XXIV niedzielę po Świątkach. (O końcu świata i o Antychryście).7) Św. Jan Damasceński, Doktor Kościoła, Wykład wiary prawdziwej. Antychryst (Expositio accurata fidei orthodoxae. De Antichristo).
(Przypisy od red. Ultra montes).
Za: http://ultramontes.pl/proroctwo_z_xiii_wieku.htm