KATECHIZM POLEMICZNY CZYLI WYKŁAD NAUK WIARY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ PRZEZ ZWOLENNIKÓW LUTRA, KALWINA I INNYCH Z NIMI SPOKREWNIONYCH
ZAPRZECZANYCH LUB PRZEKSZTAŁCANYCH
ROZDZIAŁ X
O usprawiedliwieniu
––––––
Nauka I
P. Co to jest
usprawiedliwienie?
O. Usprawiedliwienie jest to
łaska, czyniąca człowieka grzesznego przyjacielem Boga.
P. Czy grzesznik może sobie
łaskę usprawiedliwiającą wysłużyć?
O. Nie, grzesznik łaski
usprawiedliwiającej wysłużyć sobie nie może.
P. A to dlaczego?
O. Ponieważ wszystkie dobre
uczynki w niełasce Bożej czyli w stanie grzechowym spełnione są czynami
umarłymi a zatem tak małej wartości, że sobie tak wielkiej łaski, jaką jest
usprawiedliwienie, wysłużyć nie mogą.
P. Czy to jest artykułem
wiary katolickiej, że grzesznik łaski usprawiedliwiającej sobie wysłużyć nie
może?
O. Tak jest, nauka ta jest
artykułem katolickiej wiary.
P. Co o tym mówi Sobór
Trydencki? (Sess. 6, cap. 8).
O. "Nic z tego
wszystkiego, co usprawiedliwienie uprzedza, bądź to wiara, bądź dobre uczynki
nie wysługuje łaski usprawiedliwiającej".
P. Jakże się więc łaskę
usprawiedliwiającą zyskuje?
O. Pozyskuje się ją za darmo
(1),
czyli bez żadnej naszej zasługi, a tylko z samego miłosierdzia Bożego.
P. Co tu więc uważa się za
przyczynę naszego usprawiedliwienia?
O. Nie nasze, a tylko Jezusa
Chrystusa zasługi.
P. Jakim to sposobem?
O. Chrystus jest jedynym
naszym Pośrednikiem, który nas ceną Krwi swojej z Bogiem pojednał.
P. Czemuż się przeto żalą na
nas nasi przeciwnicy i oskarżają nas, jakobyśmy wierzyli, że odpuszczenie
grzechów można sobie dobrymi sprawami zjednywać?
O. Oskarżają nas
bezzasadnie, a jedynie tylko dlatego, że oni katolickiej nauki o
usprawiedliwieniu nie pojmują.
P. Azaliżby nie można
powiedzieć, że grzesznik może sobie zjednać dobrymi uczynkami łaskę
usprawiedliwiającą?
O. Grzesznik może sobie
łaskę usprawiedliwiającą przez dobre uczynki zjednać, ale nie wysłużyć (2).