Pismo Święte nigdzie nie wspomina o narodzinach Maryi. Tradycja jednak
przekazuje, że Jej rodzicami byli św. Anna i św. Joachim. Byli oni bardzo pobożni. Mimo sędziwego wieku nie mieli dziecka. W tamtych
czasach uważane to było za karę za grzechy przodków. Dlatego Anna i
Joachim gorliwie prosili Boga o dziecko. Bóg wysłuchał ich próśb i w
nagrodę za pokładaną w Nim bezgraniczną ufność sprawił, że Anna urodziła
córkę, Maryję.
Nie znamy dokładnej daty Jej przyjścia na ziemię. Według wszelkich dostępnych nam informacji, Maryja przyszła na świat pomiędzy 20. a 16. rokiem przed narodzeniem Pana Jezusa.
Z pism apokryficznych mówiących o Maryi należałoby wymienić przede wszystkim: Protoewangelię Jakuba, Ewangelię Pseudo-Mateusza, Ewangelię Narodzenia Maryi, Ewangelię arabską o młodości Chrystusa, Historię Józefa Cieśli i Księgę o przejściu Maryi. Największy wpływ wywarła na tradycję Kościoła Protoewangelia Jakuba. Pochodzi ona bowiem z roku ok. 150, jest więc bardzo bliska Ewangelii według św. Jana. Stamtąd właśnie dowiadujemy się, że rodzicami Maryi byli św. Joachim i św. Anna, i że Maryja jako kilkuletnie dziecię została przez rodziców ofiarowana w świątyni, gdzie też zamieszkała. Śladem tego opisu jest obchodzone w Kościele w dniu 21 listopada wspomnienie Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny.
Nie znamy dokładnej daty Jej przyjścia na ziemię. Według wszelkich dostępnych nam informacji, Maryja przyszła na świat pomiędzy 20. a 16. rokiem przed narodzeniem Pana Jezusa.
Z pism apokryficznych mówiących o Maryi należałoby wymienić przede wszystkim: Protoewangelię Jakuba, Ewangelię Pseudo-Mateusza, Ewangelię Narodzenia Maryi, Ewangelię arabską o młodości Chrystusa, Historię Józefa Cieśli i Księgę o przejściu Maryi. Największy wpływ wywarła na tradycję Kościoła Protoewangelia Jakuba. Pochodzi ona bowiem z roku ok. 150, jest więc bardzo bliska Ewangelii według św. Jana. Stamtąd właśnie dowiadujemy się, że rodzicami Maryi byli św. Joachim i św. Anna, i że Maryja jako kilkuletnie dziecię została przez rodziców ofiarowana w świątyni, gdzie też zamieszkała. Śladem tego opisu jest obchodzone w Kościele w dniu 21 listopada wspomnienie Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny.
Pierwsze wzmianki o liturgicznym obchodzie narodzin Maryi pochodzą z VI
w. Święto powstało prawdopodobnie w Syrii, gdy po Soborze Efeskim kult
maryjny w Kościele przybrał zdecydowanie na sile. Wprowadzenie tego
święta przypisuje się papieżowi św. Sergiuszowi I w 688 r. Na Wschodzie
uroczystość ta musiała istnieć wcześniej, bo kazania-homilie wygłaszali o
niej św. German (+ 732) i św. Jan Damasceński (+ 749). W Rzymie
gromadzono się w dniu tego święta w kościele św. Adriana, który był
przerobiony z dawnej sali senatu rzymskiego, po czym w uroczystej
procesji udawali się wszyscy z zapalonymi świecami do bazyliki Matki
Bożej Większej.
Datę 8 września Kościół przyjął ze Wschodu - w tym dniu obchód ten
znajdował się w sakramentarzach gelazjańskim i gregoriańskim. Święto
rozszerzało się w Kościele dość wolno - wynikało to m.in. z tego, że
wszelkie informacje o okolicznościach narodzenia Bożej Rodzicielki
pochodziły z apokryfów.
W Polsce święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny ma także nazwę Matki
Bożej Siewnej. Był bowiem dawny zwyczaj, że dopiero po tym święcie i
uprzątnięciu pól zaczynano orkę i siew. Lud chciał najpierw, aby rzucone
w ziemię ziarno pobłogosławiła Boża Rodzicielka. Do ziarna siewnego
mieszano ziarno wyłuskane z kłosów, które były wraz z kwiatami i ziołami
poświęcane w uroczystość Wniebowzięcia Matki Bożej, by uprosić sobie
dobry urodzaj. Na Podhalu święto 8 września nazywano Zitosiewną, gdyż
tam sieje się wtedy żyto. W święto Matki Bożej Siewnej urządzano także
dożynki.
We Włoszech i niektórych krajach łacińskich istnieje kult
Maryi-Dziecięcia. We Włoszech istnieją nawet sanktuaria - a więc
miejsca, gdzie są czczone jako cudowne figurki i obrazy
Maryi-Niemowlęcia w kołysce. Do nich należą między innymi: Madonna Bambina w Forno Canavese, Madonna Bambina w katedrze mediolańskiej - najwspanialszej świątyni wzniesionej pod wezwaniem Narodzenia Najświętszej Maryi Panny; Madonna Bambina
w kaplicy domu generalnego Sióstr Miłosierdzia. Matka Boża-Dzieciątko
jest główną Patronką tego zgromadzenia. Czwarte sanktuarium Matki
Bożej-Dzieciątka jest w Mercatello - znajduje się tam obraz namalowany
przez św. Weronikę Giuliani (+ 1727).
Dzisiejsze święto przypomina nam, że Maryja była niepokalanie poczęta i pełna łaski, zachowana od zepsucia grzechu. Jak każdy człowiek, przez całe życie posiadała wolną
wolę. Jej zaufanie, posłuszeństwo i pełna
zawierzenia odpowiedź na Boży głos sprawiły, że "będą Ją chwalić
wszystkie pokolenia".