Krew jego na nas i na syny nasze! (Mat. 27, 25) |
PODRĘCZNIK
DO
ROZMYŚLAŃ I KAZAŃ
NA
NIEDZIELE CAŁEGO ROKU
KS. JERZY PATISS SI
–––
spolszczył
KSIĄDZ ANTONI CHMIELOWSKI
M. Ś. T
––––––––
Żydzi zostali odrzuceni przez Boga (a)
Albowiem naonczas będzie wielki ucisk. Spełniło się
na Żydach i owo orzeczenie Proroka: "Nie będzie ludem Jego, który się Go
zaprze" (1). Żydzi odrzucili Mesjasza i królestwo Jego, i dlatego
przez Boga także odrzuceni zostali. Albowiem 1. nauce Jego, cudom, proroctwom,
dobrodziejstwom, napomnieniom i groźbom wszystkim opierając się, odrzucili Go
od siebie, i pod władzę obcą i pogańską oddali, wobec sędziego wołając:
"Nie mamy króla, jeno cesarza" (2); dlatego przez Boga pod władzę wrogów swoich oddani
zostali; od onego bowiem czasu bez rządu, bez ojczyzny, bez praw, bez sądów
własnych wśród różnych narodów rozproszeni żyją: "I zapędzą ich w niewolę
między wszystkie narody" (3).
2. Bóstwa Pana, a z nim i wiary swej w Mesjasza wyparli
się publicznie i prawnie, i dlatego, że się Synem Bożym nazywał, jako bluźniercę
na śmierć skazali: "Otoście teraz słyszeli bluźnierstwo; co się wam zda? A
oni odpowiadając, rzekli: Winien jest śmierci" (4); dlatego i
oni przez Boga, jako lud Boży, odrzuceni zostali, jak to Prorok przepowiedział:
"Nie będzie ludem Jego, który się Go zaprze. Ustanie ofiara i ofiarowanie,
i będzie w kościele obrzydliwość spustoszenia; i aż do skończenia i końca
będzie trwać spustoszenie" (5); i Chrystus sam: "A gdy ujrzycie Jeruzalem wojskiem
otoczone, tedy wiedzcie, że się przybliżyło spustoszenie jego" (6); i od onego
czasu spełni się proroctwo: "Przez wiele dni będą siedzieć synowie Izraelowi
bez króla, i bez książęcia, i bez ofiary, i bez ołtarza, i bez efodu, i bez
terafim" (7).
3. Żydzi wreszcie Pana prześladowali już
pogrzebionego, i zatwardziali prześladują Go następnie zawsze w Kościele Jego;
dlatego i sami, od Boga i ludzi odrzuceni i wzgardzeni, błąkają się po świecie:
"Którzy i Pana zabili Jezusa i Proroków, i nas prześladowali" (8); obraz ich pokazuje
samo miasto Jeruzalem: "Stało się tak, iż miasto po zatracie narodu
żydowskiego, napełnione wkrótce mieszkańcami innego pochodzenia, zmieniwszy
obywateli i samo nazwane zostało Aelia, od nazwiska cesarza Aeliusza Hadriana;
i aby, w Rzymską własność przeszedłszy, zarówno porządek jak i imię zmieniło"
(9).
I to przepowiedziane było przez Pana: "Jeruzalem deptane będzie przez pogan,
aż się wypełnią czasy narodów" (10). I oto wszystko, jak Pan płacząc nad tym miastem
powiedział: "Przeto iżeś nie poznało czasu nawiedzenia twego" (11), ponieważ
Mesjasza swego i królestwo Jego odrzucił lud nieszczęsny: "Aż do Chrystusa
Żydzi, chociaż grzesznicy, jako synowie są uważani, i jako synowie karani;
ukrzyżowawszy Pana, przestali być synami, i stali się wrogami, i jako tacy wykorzenieni
bez żadnej innej nadziei zbawienia. Bo jak oni taką zbrodnię popełnili, jaka
nigdy popełnioną nie była i popełniona nie będzie; tak i na nich taki wyrok
wyszedł, jaki nigdy nie wyszedł, i nie wyjdzie" (12). Więc: "Nieusprawiedliwionym jest
żaden człowiek, który pomimo napomnienia nie chce za złe pokutować" (13); stąd:
"Chwyć się środka na złe, jeśliś upadł, środek zaradczy dla ciebie w
pokucie się mieści" (14).
–––––––––––
Ks. Jerzy Patiss, Podręcznik do rozmyślań i kazań na
niedziele całego roku. Spolszczył Ksiądz Antoni Chmielowski M. Ś. T. [Tom IV].
Warszawa-Petersburg 1909, ss. 408-411. (b)
(Pisownię i słownictwo
nieznacznie uwspółcześniono.)
Przypisy:
(1) Daniel. 9, 26.
(2) Jan. 19, 15.
(3) Łk. 21, 24.
(4) Mt. 26, 65. 66.
(5) Daniel. 9, 26.
27.
(6) Łk. 21, 20.
(7) Oz. 3, 4.
(8) 1 Tes. 2, 15.
(9) Eusebius, Hist.
libr. 4. c. 6.
(10) Łk. 21, 24.
(11) Łk. 19, 44.
(12) S.
Chrysost. cit. a Corn. a Lapid. in Matth.
(13) S. Augustin.
de cult. agri. Dom. c. 3.
(14) S. Basil. Seleuc. Orat. 29.
(a) Tytuł od red. Ultra
montes.
(b) Por. 1) P.
Georgius Patiss SI, a) Podręcznik
do rozmyślań i kazań na niedziele całego roku (Materiae meditationum et concionum ex
Evangeliis et Epistolis Dominicarum). b) Judaei a Deo rejecti sunt.
2) O.
Parteniusz Minges OFM, O religii
żydowskiej po ustanowieniu chrześcijaństwa (De religione iudaica postchristiana).
3) Dr Anna
Danuta Drużbacka, Moralne
oblicze kwestii żydowskiej w świetle nauki św. Tomasza z Akwinu.
4) Leon Radziejowski,
Judaizm wobec chrześcijaństwa.
5) Św.
Franciszek Salezy Biskup i Książę Genewy, Doktor Kościoła, a) Traktat o miłości Bożej. Bóg odrzucił naród
żydowski (Tractatus Amoris
Divini. Deus reprobavit Judaicum populum). b) O wieczności Kościoła świętego.
6) Ks. Piotr
Skarga SI, a) Żywoty Świętych.
Męczeństwo pacholęcia Symona Trydenckiego, od żydów umęczonego. b) O
kąkolu heretyckim i diabelskiej wolności religijnej (De haeretica zizania et diabolica
libertate religiosa).
7) O. Florian
Jaroszewicz OFM, Matka Świętych
Polska. Męczeństwa niektórych dziatek zamordowanych od żydów.
8) O. Mikołaj
Avancini SI, Rok Chrystusowy.
Rozmyślania o życiu i nauce Pana Naszego Jezusa Chrystusa.
9) Ks. R. G.
Clarke SI, Rozmyślania o życiu i nauce Pana
Jezusa.
10) O. Tilmann
Pesch SI, Chrześcijańska filozofia życia.
(Przyp. red. Ultra montes).
(PDF)