*** Argument
Bez Papieża widzialna powszechna jurysdykcja wymiera, a z nią Kościół […].
*** Odpowiedź
Journet, podsumowując Kajetana, adresuje pytanie o status Kościoła podczas wakatu, jak następuje:
Kiedy Papież umiera, Kościół jest owdowiały, i jeśli chodzi o widzialną powszechną jurysdykcję, jest prawdziwie anarchiczny. Nie jest jednak anarchiczny w ten sposób, jak są schizmatyckie kościoły, ani też jak rozkładające się bezgłowe ciało. Chrystus kieruje nim z nieba. Nie ma nikogo na ziemi, któryby mógł widzialnie wykonywać najwyższą duchową jurysdykcję w Jego imię i w rezultacie każdy nowy objaw ogólnego życia Kościoła jest zablokowany. Ale, choć zwolnione, tętno życia Kościoła nie ustało; posiada on władzę Papiestwa w możności, w takim sensie, że Chrystus, który zawsze chciał, by Kościół posiadał widzialnego Pasterza, dał mu władzę wybierania człowieka, któremu On sam powierzy klucze Królestwa Niebieskiego, jak kiedyś powierzył je św. Piotrowi.
„Utrata Apostolskości”
*** Argument
Bez Papieża, lub przynajmniej Biskupów diecezjalnych, którzy otrzymali
jurysdykcję zwyczajną od prawdziwego Papieża, apostolskość i misja
Chrystusa umiera, a z nimi wraz Kościół […].
*** Odpowiedź
(1) Misja, i przykazanie, które Pan Jezus dał Apostołom, i ich
następcom (nauczania, rządzenia, i uświęcania) jest przedmiotem prawa Bożego.
(2) Pytanie, jak ta misja i przykazanie będą przeniesione i przekazane
na następujące pokolenia Biskupów i Kapłanów, Pan Jezus pozostawił
Kościołowi do wdrożenia przy użyciu prawa ludzkiego.
(3) W następujących wiekach te prawa Kościelne
ustanowiły metody wybierania Biskupów, i Kapłanów, oraz obdarzania ich
misją i sukcesją apostolską. Kościół uznawał różne sposoby wybierania:
[…].
(4) W bardziej współczesnych czasach prawo Kościelne ostatecznie
orzekło, że jakikolwiek wybór na urząd Biskupi zależy wyłącznie od
Papieża dla prawowitości i otrzymania prawdziwej sukcesji apostolskiej.
Prawowitość niższego duchowieństwa (proboszczów itd.) zależy zaś na
prawowitości misji Ordynariusza (Biskupa diecezjalnego). […].
(5) Z powodu nieobecności prawdziwego Papieża, założenia prawa Kościelnego, dotyczące prawowitości misji i sukcesji apostolskiej nie mogą dłużej stosować się ściśle.
(6) Niemniej jednak, ta misja i polecenie, które Pan Jezus dał
Apostołom i tym, którzy nastąpią po nich, wciąż ma pełne zastosowanie,
jako kwestia prawa Bożego, które trwa wiecznie, nawet gdy założenia prawa ludzko-kościelnego nie mogą być stosowane.
(7) Tradycjonalistyczni Biskupi i Kapłani otrzymali obowiązek
kontynuacji tej misji od Pana Jezusa z racji ich konsekracji i święceń.
Pomimo faktu, iż ich misja i sukcesja nie przyszła do nich przez
założenia prawa ludzko-kościelnego, ich misja i sukcesja jest w
rzeczy samej apostolska, jeżeli chodzi o prawo Boże, ponieważ jest
identyczna z misją, którą Pan Jezus dał Kościołowi.
Tłumaczenie z języka angielskiego: Albert Polak
Tłumaczenie z języka angielskiego: Albert Polak
Za: http://tenetetraditiones.blogspot.com/2016/01/x-antoni-cekada-o-kosciele-w-czasie.html