Książka przeciw
sedewakantyzmowi
Bractwo Św.
Piusa X opublikowało niedawno siedmiusetstronicową książkę przeciw
sedewakantyzmowi.
Pojawienie się
książki jest dowodem na wzrastającą falę sedewakantyzmu, co przypisuję głównie
Bergoglio, choć po trosze również naszym wzmożonym wysiłkom ujawniania prawdy. True
Restoration zrobiło wiele dobrego w kwestii uświadamiania bardzo wielu
ludzi na temat natury problemu w Kościele.
Ksiądz Cekada
nabył książkę i analizuje ją. Na YouTube umieścił już trzy krytyczne filmy. Są
bardzo dobrze wykonane, przystępne i bardzo pouczające. Oczywiście ksiądz
Cekada dodaje do nich nieco dowcipu i satyry, ale zawsze w granicach szacunku i
uczciwości. Są krótkie, każdy ma nieco ponad dwadzieścia minut. Można je
znaleźć na stronie www.fathercekada.com.
Chociaż muszę
dopiero zamówić książkę, nie spodziewam się w niej żadnych nowych argumentów. W
ciągu minionych pięćdziesięciu lat pojawiło się na ten temat wiele rozważań.
Nasi przeciwnicy, z reguły, poszukują w historii Kościoła analogicznych
sytuacji i usiłują wykazać, że "heretyccy" papieże w przeszłości rzeczywiście
pozostawali papieżami.
Nie ma jednak
żadnego precedensu odnośnie do tego, co mamy dzisiaj. W żadnym momencie historii
Kościoła nie było heretyckiego papieża. O wiele ważniejsze jest to, że w żadnym
momencie historii Kościoła żaden papież nie próbował narzucić Kościołowi całkowicie
nowej religii, zasadniczego przetworzenia katolicyzmu.
Myślę, że
prosedewakantyści i antysedewakantyści powinni ograniczyć dyskusję do tych
głównych pytań: Czy religia Vaticanum II to ta sama religia co
przedsoborowa? Jeśli nie, czy zatem "papieże" Vaticanum II promulgowali
tę nową religię na mocy swej domniemanej władzy? Jeśli tak, dlaczego zatem sprzeciwiamy
się Vaticanum II i jego zmianom? Jeśli nie, jak zatem niezawodny Kościół,
kierowany przez Ducha Świętego może głosić fałszywą religię?
Jednakże
argument, że papież, który przyjmuje herezję na poziomie prywatnym, nie jest
prawdziwym papieżem, jest słusznym argumentem. Istnieje bowiem wewnętrzna więź
między wiarą rzymskiego papieża i istotą katolickiego Kościoła. Nasz Pan Jezus
Chrystus powiedział do św. Piotra: Ale ja prosiłem za tobą, aby nie
ustała wiara twoja; a ty kiedyś, nawróciwszy się, utwierdzaj braci twoich
(Łk. XXII, 32). Ten werset pokazuje, że w Boskim umyśle Naszego Pana, wiara
Piotra jest absolutnie niezbędna dla funkcjonowania Kościoła, ponieważ musi on
utwierdzać swych braci. Innymi słowy, dla roli Piotra jest niezbędnym, by
utwierdzał w wierze cały Kościół. Nieodzownym jest zatem dla jego roli, by miał
katolicką wiarę. Jakżeby bowiem mógł Piotr utwierdzać swych braci, gdyby sam
nie miał wiary? Jakże martwy człowiek może umacniać kogoś innego, jeśli on sam
jest zupełnie pozbawiony sił?
Powód mojego dystansowania
się od argumentu "prywatnej herezji" jest jednakże dwojaki: 1) implikuje
on, że heretyk był – przynajmniej w pewnym momencie – prawdziwym papieżem, ponieważ
wszystkie argumenty dotyczą heretyckiego papieża, tj. kogoś sprawującego już
urząd i korzystającego z jurysdykcji; 2) argument jest otwarty na zbyt wiele
zarzutów, które choć nieprawdziwe, są niemniej jednak nęcące dla osób
świeckich.
Zdrowy rozsądek
jest po stronie sedewakantyzmu
Zdrowy rozum
podpowiada, że heretyk nie może być katolikiem. Zdrowy rozsądek wskazuje, że
ten, kto przez herezję nie jest nawet katolikiem, nie może być papieżem.
Zdrowy rozsądek mówi, że ten, kto zamierza głosić nową religię, która zasadniczo
przekształca katolicką Wiarę, nie może posiadać władzy Chrystusa do nauczania, rządzenia
i uświęcania Kościoła. Zdrowy rozsądek uczy, że wilk w owczej skórze, albo co
gorsza, w przebraniu pasterza, nie jest członkiem owczarni i nie jest
prawdziwym pasterzem. Przejawem zdrowego rozsądku jest stwierdzenie, że destrukcja
dokonana w Kościele od czasu Vaticanum II jest dziełem wrogów, a nie prawdziwych
katolickich papieży.
Stanowisko
R&R (uznawać i sprzeciwiać się) jest sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem
Bezsensowne jest
mówienie, że ktoś jest papieżem, przy czym można go ignorować i postępować, jak
gdyby nie istniał. Nie ma sensu twierdzić, że jesteśmy podporządkowani
rzymskiemu papieżowi, a jednocześnie prowadzimy równoległy apostolat przeciwny
jego apostolatowi. Bez sensu jest utrzymywać, że Kościół rzymskokatolicki jest nieomylny,
wolny od błędu i niezniszczalny (indefectibilis), ale jednocześnie
odrzucać wszystko, co wywodzi się z Vaticanum II, ponieważ jest fałszem oraz
odstępstwem od prawdziwej wiary. Nie ma sensu mówienie, że papież jest
nieomylny z wyjątkiem, gdy jest w błędzie, albo że Kościół jest niezawodny (indefectibilis)
z wyjątkiem, kiedy dopuszcza się odstępstwa.
Dowody są po
stronie sedewakantyzmu
Dowody na
herezję i odstępstwo ze strony "papieży" Vaticanum II są przytłaczające
i nie ma potrzeby ich przedstawiania. Największym dowodem jest jednak to, że wszyscy
tradycjonaliści, łącznie z FSSPX oraz R&R, stawiają opór Vaticanum II
i jego reformom. Jeśli te zmiany nie są fałszywe i złe, czemu je zatem
odrzucają?
Bp Donald J.
Sanborn
Fragment z: "Most
Holy Trinity Seminary Newsletter", January 2016. (2)
Tłumaczył z języka angielskiego Mirosław
Salawa
–––––––––––––––
Przypisy:
(1) Tytuł artykułu od red. Ultra
montes.
(2) Por. 1) Bp Donald J. Sanborn, a) Bergoglio reklamuje apostazję. b) Bergoglio podważa dogmat przeistoczenia i
potępia katolicki "fundamentalizm".
c) Sedewakantyzm: w obronie autorytetu
Kościoła katolickiego i papiestwa.
d) Przeciw mentewakantyzmowi. e) Dlaczego należy przekonywać zwolenników
FSSPX do stanowiska sedewakantystycznego.
f) Sprzeciw wobec zmian soborowych a niezniszczalność
Kościoła. g) Vaticanum II, papież i FSSPX. h) Góry
Gelboe. Jeden z pierwszych seminarzystów abp. Lefebvre'a opłakuje upadek jego
Bractwa. i) Zawirowania w FSSPX w związku z
konsekracją na biskupa ks. Faure.
2) Ks.
Anthony Cekada, a) Tradycjonaliści,
nieomylność i Papież. b) Czy
ekskomunikowany kardynał może zostać wybrany na papieża? c) Bergoglio nie ma nic do
stracenia... zatem sedewakantystyczna argumentacja musi się zmienić.
3) Ks. Noël
Barbara, a) Papieska nieomylność a
dzisiejszy kryzys w Kościele. b)
Uderzające podobieństwo reform Pawła VI do
reformy anglikańskiej 1549 roku.
c) Katolicka Msza święta a Novus Ordo Missae. Czy
NOM jest ważną mszą? d) Czy Jan Paweł
II jest modernistą? e) Zdemaskowanie
braku autorytetu władzy Neokościoła.
5)
Ks. Antoni Krechowiecki, Errata
historii co do Papiestwa w kolei wszystkich wieków. Studium krytyczne.
6) "Cahiers
Romains", Dla katolików rzymskich
integralnych.
7) Ks.
Andrzej Macko, Znaczenie encykliki o
modernizmie.
8) Ks. Maciej Sieniatycki, Ks. Maciej Sieniatycki, a) Apologetyka czyli dogmatyka fundamentalna. b) Zarys dogmatyki katolickiej. c) System modernistów. d) Modernistyczny Neokościół.
9) O. Maurycy
Meschler SI, Dar Zielonych Świąt.
Rozmyślania o Duchu Świętym. Urząd nauczycielski w Kościele.
(Przyp. red. Ultra montes).
Za: http://ultramontes.pl/sanborn_ksiazka_o_sedewakantyzmie.htm