
W Piśmie świętym nie mamy tekstu, który by wprost mówił o królewskim tytule Najświętszej Maryi Panny. Są jednak teksty pośrednie, które tę prawdę zawierają. W raju pojawia się zapowiedź Niewiasty, która skruszy głowę węża (Rdz 3, 15). Archanioł Gabriel i Elżbieta wołają do Maryi: "Błogosławiona jesteś między niewiastami" (Łk 1, 28. 43) - a więc spomiędzy wszystkich niewiast na ziemi Ty jesteś pierwsza. Sama też Maryja w proroczym natchnieniu wypowiada o sobie słowa: "Oto błogosławić Mnie będą odtąd wszystkie pokolenia" (Łk 1, 48). Apokalipsa zawiera taką relację: "Potem ukazał się znak na niebie: Niewiasta obleczona w słońce i księżyc pod Jej stopami, a na Jej głowie wieniec z gwiazd dwunastu" (Ap 12, 1) - tą Niewiastą, według Tradycji Kościoła, jest właśnie Maryja.
Drugim źródłem naszej wiary w królowanie Maryi jest podanie ustne, które
objawia się w zwyczajnym nauczaniu Kościoła i w pismach jego Ojców. Tu
mamy już świadectwa wprost, a jest ich bardzo wiele. Św. Efrem († 373)
już 1600 lat temu tak pisze o Maryi: "Dziewico czcigodna, Królowo i
Pani", "po Trójcy jest Panią wszystkich", "jest Panią wszystkich
śmiertelnych". Samego siebie nazywa "sługą Maryi". Św. Piotr Chryzolog
(† 451), również doktor Kościoła, nazywa Matkę Bożą "Panią" (Domina).
W dawnej terminologii oznaczało to słowo godność władcy i króla. Św.
Ildefons, biskup Toledo († 669), nazywa Maryję nie tylko Panią, ale
"panującą nad wszystkimi ludźmi". Przy tej okazji wypowiada przepiękne
słowa: "Stałem się sługą Twoim, boś Ty się stała Matką mojego
Stworzyciela". Św. German, patriarcha Konstantynopola († 732), nazywa
Maryję "Królową wszystkich mieszkańców ziemi", a św. Jan Damasceński (†
749) "Królową rodzaju ludzkiego" i "Królową wszystkich ludzi", "Panią
wszechstworzenia".
Potwierdzenie powszechnej wiary w to, że Maryja jest Królową nieba i
ziemi, wyraża również ikonografia chrześcijańska, która od lat
najdawniejszych przedstawia Maryję na tronie, z nimbem, w którym
przedstawiano tylko cesarzy. Spotykamy taki sposób przedstawiania
Najświętszej Maryi Panny już od III w. w katakumbach. Na ikonach
bizantyjskich od wieku VI Matka Boża jest zawsze na tronie. Tego rodzaju
obrazy, a potem figury nosiły nazwę Basilissa, czyli Królowa, lub Theantrōpos,
czyli Pani siedząca na tronie, mająca na kolanach Dziecię Boże. Często
dla podkreślenia, że Maryja jest także Królową aniołów, przedstawiano
Jej postać w ich otoczeniu. W obrazach wczesnośredniowiecznych aniołowie
podtrzymują koronę nad Jej głową. Ten typ obrazów nosił grecką nazwę Panagia angeloktistos.
Od X w. powszechnym zwyczajem staje się przedstawianie Maryi na tronie i
z koroną, w szatach królewskich, a nawet siedzącej po prawicy
Chrystusa. Od XIV w. ulubionym tematem artystów staje się scena koronacji Maryi przez Pana Jezusa i Boga Ojca.
W VIII w. jako forma walki z obrazoburcami przyjął się zwyczaj prywatnego koronowania obrazów i figur Matki Bożej, zwłaszcza słynących szczególnymi łaskami. W 732 r. papież św. Grzegorz III ukoronował obraz Matki Bożej szczerozłotymi koronami z diamentami. Papież Grzegorz IV w roku 838 podobną koronę ofiarował Matce Bożej w kościele św. Kaliksta w Rzymie. Od XVII w. zwyczaj ten stał się urzędowo zastrzeżony Stolicy Apostolskiej. Początkowo koronacje te były zastrzeżone jedynie w stosunku do cudownych obrazów włoskich. Wkrótce jednak rozszerzono je na cały świat. Pierwszym obrazem, który doczekał się zaszczytu papieskiej koronacji, był obraz Matki Bożej w zakrystii bazyliki św. Piotra w Rzymie (1631). W Polsce tego zaszczytu dostąpił jako pierwszy obraz Matki Bożej Łaskawej w Warszawie (1651), a następnie obraz Matki Bożej Częstochowskiej w roku 1717.

W VIII w. jako forma walki z obrazoburcami przyjął się zwyczaj prywatnego koronowania obrazów i figur Matki Bożej, zwłaszcza słynących szczególnymi łaskami. W 732 r. papież św. Grzegorz III ukoronował obraz Matki Bożej szczerozłotymi koronami z diamentami. Papież Grzegorz IV w roku 838 podobną koronę ofiarował Matce Bożej w kościele św. Kaliksta w Rzymie. Od XVII w. zwyczaj ten stał się urzędowo zastrzeżony Stolicy Apostolskiej. Początkowo koronacje te były zastrzeżone jedynie w stosunku do cudownych obrazów włoskich. Wkrótce jednak rozszerzono je na cały świat. Pierwszym obrazem, który doczekał się zaszczytu papieskiej koronacji, był obraz Matki Bożej w zakrystii bazyliki św. Piotra w Rzymie (1631). W Polsce tego zaszczytu dostąpił jako pierwszy obraz Matki Bożej Łaskawej w Warszawie (1651), a następnie obraz Matki Bożej Częstochowskiej w roku 1717.
Do najdawniejszych i najbardziej popularnych modlitw Kościoła należą "Pod Twoją obronę" (Sub Tuum præsidium) i "Witaj, Królowo" (Salve Regina) oraz Litania Loretańska, gdzie ostatnie wezwania wychwalają Matkę Bożą jako Królową.

Maryja nie jest Królową absolutną, najwyższą i jedyną. Jest nad Nią Bóg i tylko On ma najpełniejsze prawo do tego tytułu. Jeśli więc Maryję nazywamy Królową, to jedynie ze względu na Jej Syna. Godność Jej Boskiego Macierzyństwa wynosi Ją ponad wszystkie stworzenia, czyni Ją Królową aniołów i wszystkich Świętych, Królową nieba i ziemi.