Grom z jasnego nieba. W niedzielę 7 maja 2017 siedmiu księży
z francuskiego dystryktu FSSPX opublikowało i przeczytało z ambony list
jednoznacznie wyrażający ich sprzeciw wobec dekretu Watykanu z dnia 27 marca
dotyczącego zawierania małżeństw przez wiernych Bractwa Św. Piusa X (małżeństwa
takie będą odtąd autoryzowane przez "ordynariusza" modernistę, a
przysięgę małżonków będzie przyjmował soborowy "proboszcz" lub jego
delegat, co ma być zwyczajnym trybem postępowania w sprawach małżeńskich, chyba
że w danym wypadku postanowiono inaczej). List ten oznacza dość zdecydowane
odrzucenie połączenia Bractwa Świętego Piusa X z modernistami okupującymi
Watykan. Oto nazwiska tych siedmiu dziekanów (ogółem dziesięciu we Francji):
księża David Aldalur "dziekan dekanatu Bordeaux", Xavier Beauvais
"dziekan dekanatu Marsylii", Francis Xavier Camper "dziekan
dekanatu Lyonu", Bruno France "dziekan dekanatu Nantes", Thierry
Gaudray "dziekan dekanatu Lille", Patrick de La Rocque "dziekan
dekanatu Paryża", Thierry Legrand "dziekan dekanatu St. Malo".
List, który ukazał się w majowym (2017) numerze Le Chardonnet został
również podpisany (jak dotąd!) przez trzech przełożonych wspólnot zakonów
męskich związanych z FSSPX: o. Jean-Marie – przełożonego Bractwa Przemienienia,
o. Placida – przeora klasztoru Benedyktynów z Bellaigue i o. Antoine, gwardiana
klasztoru kapucynów w Morgon. Dziesięciu sygnatariuszy tego zbiorowego pisma
skierowanego do wiernych pisze m.in.: "Niech nam będzie wolno wyrazić
nasze ogromne zdziwienie co do tej decyzji Rzymu i odzewu, z jakim się spotkała.
Prałatura personalna, którą zamigotano przed FSSPX, miała usankcjonować status,
jaki posiadamy i zachować nas w niezależności od ordynariuszy miejsca. Otóż
pierwsze decyzje, jakie obecnie podjęto, polegają na niesprawiedliwym
podporządkowaniu naszych małżeństw tymże ordynariuszom, a jutro będą
warunkowały otwarcie naszych nowych domów od ich zgody".
Ksiądz Christian Bouchacourt, przełożony francuskiego
dystryktu FSSPX, znany ze swego bezwarunkowego posłuszeństwa wobec bp. Fellaya
(zresztą dlatego został mianowany na to stanowisko) szybko zareagował sankcjami
wobec przeciwników. Ksiądz de la Rocque został natychmiast usunięty z urzędu w
Saint-Nicolas-du-Chardonnet i poproszono go o opuszczenie tego miejsca
najpóźniej do 13 maja, co też uczynił. Sześciu innych "dziekanów"
zostało również zwolnionych ze swych obowiązków. W oświadczeniu i w liście
skierowanym do wszystkich księży dystryktu Francji ks. Bouchacourt uzasadnia
sankcje wobec sygnatariuszy listu i potępia to postępowanie jako
"niedopuszczalne i wywrotowe". "Dlaczego napisano ten tekst w
tajemnicy?" – zastanawia się przełożony dystryktu. W obozie sygnatariuszy tymczasem
twierdzi się, że projekt listu został przedłożony księdzu Bouchacourt, jednak
ze względu na jego bierną postawę siedmiu kapłanów zdecydowało się go
opublikować. Co do kultu tajemnicy i wywrotowych działań – co przypisuje się
stronie "wichrzycielskiej" – to czyż nie są to dokładnie metody
stosowane przez bp. Fellaya, który od wielu lat z zaciekłą determinacją prze za
wszelką cenę do przyłączenia Bractwa Świętego Piusa X do "modernistycznego
i apostatycznego Rzymu" (słowa abp. Lefebvre'a), a tym samym do zdrady
walki o wiarę?
Podczas gdy FSSPX jest o krok od uzyskania prałatury
personalnej, biskup Fellay nagradzany jest za swoje wysiłki dożywotnim
przełożeństwem nad prałaturą oraz obsypywany honorami i laurami przez
Bergoglio, który podczas konferencji prasowej, w samolocie powracającym z
Fatimy, wypowiedział wyrazy uznania pod adresem przełożonego generalnego
Bractwa, z którym utrzymuje "braterskie" stosunki – to w organizacji
założonej przez arcybiskupa Lefebvre'a aż wrze, a podziały narastają. Majowy
numer Le Chardonnet, zawierający list siedmiu dziekanów został całkowicie
wycofany ze sprzedaży w Saint-Nicolas, ks. Bouchacourt przed kazaniem w
niedzielę, 14 maja w uroczystość św. Joanny d'Arc, uzasadnił sankcje wobec
księdza de la Rocque i innych sygnatariuszy oskarżonych o bunt przeciwko władzy
i działania dywersyjne. Około stu wiernych powstało, opuszczając kościół,
podczas gdy piętnastu innych zaczęło śpiewać różaniec wewnątrz świątyni.
Mogliśmy więc uczestniczyć w surrealistycznej scenie: awantura w kościele Saint-Nicolas
w samym środku mszy! Ksiądz Bouchacourt mianował księdza Denisa Puga "tymczasowym
proboszczem" w zastępstwie za ks. Patricka de La Rocque.
Wnętrze kościoła św. Mikołaja du Chardonnet w Paryżu
Były członek FSSPX, a obecnie "przyłączony"
(do modernistycznej sekty – red. U. m.) ks. Guillaume de Tanoüarn,
znawca wewnętrznych stosunków FSSPX, dostrzega osobistą korzyść dla bp. Fellaya
z szybkiego zawarcia porozumienia. W La Croix z 12 maja przypomina, że w
lipcu 2018 kończy się drugi dwunastoletni mandat przełożonego generalnego
FSSPX. Ale "jego polityka otwarcia na Rzym jest mniejszościowa" w
FSSPX – zauważa. "Nie jest pewny reelekcji. Jeśli zostanie mu przyznana
prałatura, zostanie dożywotnio przełożonym prałatury. Jest to forma zamachu
stanu, której nie ważą się nazwać po imieniu"...
"Rivarol",
18 mai 2017. (1)
Z języka francuskiego tłumaczyła Iwona Olszewska
(Ilustracje
w tekście od red. Ultra montes.)
–––––––––––
Przypisy:
(1)
Por. 1) Petrus, a) Podsumowanie 40 lat lefebryzmu! b) Żałosne umizgi bpa Fellaya do modernisty Bergoliusza
(pseudopapieża "Franciszka")!
2) Jérôme Bourbon, "Synod o rodzinie":
błogosławieństwo udzielone cudzołóstwu!
3) John Daly, Arcybiskup Lefebvre a sedewakantyzm.
4) Ks. Noël Barbara, a)
Papieska nieomylność a dzisiejszy kryzys
w Kościele. b) Ecône – koniec, kropka. c) List
otwarty do członków Bractwa Św. Piusa X (FSSPX).
d) Uderzające podobieństwo reform Pawła VI
do reformy anglikańskiej 1549 roku.
e) Katolicka Msza święta a Novus Ordo Missae. Czy
NOM jest ważną mszą? f) Czy Jan Paweł
II jest modernistą? g) Zdemaskowanie
braku autorytetu władzy Neokościoła.
5) Ks. [Bp] Robert L. Neville, Błędy i sprzeczności FSSPX. Powody dla
których opuściłem Bractwo Św. Piusa X. List do biskupa Bernarda Fellaya.
6) Bp Donald J. Sanborn, a) Biskup Fellay i moderniści z Neokościoła. b) Sprzeczności doktrynalne
biskupa Fellay i rocznica śmierci arcybiskupa Lefebvre. c) Góry Gelboe. Jeden z
pierwszych seminarzystów abp. Lefebvre'a opłakuje upadek jego Bractwa. d) Vaticanum II, papież i FSSPX. e) Dlaczego należy przekonywać zwolenników
FSSPX do stanowiska sedewakantystycznego.
7) Ks. Anthony Cekada, a) Tradycjonaliści, nieomylność i Papież. b) Czy ekskomunikowany kardynał może zostać
wybrany na papieża? c) Bergoglio nie ma nic do
stracenia... zatem sedewakantystyczna argumentacja musi się zmienić.
8) Bp Mark A. Pivarunas CMRI, a) Fatima, negocjacje FSSPX z modernistami i
stanowisko arcybiskupa Lefebvre.
b) Odstępstwo Campos i nielogiczna postawa
FSSPX. c) Fałszywa tolerancja i bluźnierstwo
Franciszka I (Jorge Bergoglio).
d) "Synod o rodzinie" (2014)
otwiera ludziom oczy na odstępstwo modernistycznej hierarchii. e) Sedewakantyzm. f) Odpowiedzi na zarzuty wobec
stanowiska sedewakantystycznego.
g) Sede vacante. Rocznica śmierci
papieża Piusa XII.
9) "Cahiers Romains", Dla katolików rzymskich integralnych.
10) P. Leonardus Lessius SI, De perfectionibus moribusque divinis. De
excaecatione et obduratione.
(Przypisy
od red. Ultra montes).
(PDF)