Atanazy urodził się w 295 r. w Aleksandrii. Jak można wnosić z jego pism
oraz z imienia jego brata, Piotra, który po nim zasiadł na stolicy
aleksandryjskiej, Atanazy był z pochodzenia Grekiem. Posiadał
wszechstronne wykształcenie. Jego młodość przypadła na krwawe
prześladowanie Dioklecjana i Galeriusza. Miał dosyć okazji, by podziwiać
męstwo męczenników oddających swoje życie za Chrystusa nieraz wśród
najwyszukańszych tortur.
W młodym wieku podjął życie w odosobnieniu na pustyni egipskiej, gdzie
spotkał św. Antoniego Pustelnika, swego mistrza. Za rządów św.
Aleksandra Atanazy w 319 r. został wyświęcony na diakona i pełnił przy
biskupie urząd jego sekretarza. Jako autor listu św. Aleksandra do
biskupów, w którym błędy Ariusza poddał szczegółowej analizie i krytyce,
został zaproszony na Sobór Nicejski (325), na którym zajaśniał
niezwykłą wymową i wiedzą teologiczną tak dalece, że można powiedzieć,
iż przyczynił się w głównej mierze do potępienia przez ojców soboru
Ariusza. Cesarz Konstantyn I Wielki skazał herezjarchę na wygnanie.
Po śmierci biskupa Aleksandra jego następcą został wybrany Atanazy
(328). Od samego początku jego pasterzowaniu towarzyszyły wielkie
wyzwania. Cesarz Konstantyn odwołał bowiem z wygnania Ariusza i jawnie
zaczął sprzyjać jego zwolennikom. Dla umocnienia wiernych swojej
diecezji Atanazy rozpoczął uciążliwą wizytację od Assuanu po Tebaidę. W
Tabennesi powitał go serdecznie św. Pachomiusz. W tym czasie przeciwnicy
Atanazego oskarżyli go przed cesarzem, że objął stolicę aleksandryjską,
nie mając jeszcze wieku kanonicznego, a ponadto że popiera przeciwników
politycznych cesarza. Atanazy udał się więc do Nikomedii, gdzie wtedy
urzędował cesarz, i zbił wszystkie zarzuty przeciwników. Cesarz żegnał
go z wielkimi honorami (332).
Przeciwnicy ponownie oskarżyli Atanazego, tym razem o to, że przyczynił
się do potajemnego zamordowania ariańskiego biskupa Arseniusza. Kiedy
Atanazy zażądał kategorycznie sądu, zorganizowano go na synodzie w
Cezarei Palestyńskiej, gdzie została wykazana niewinność Atanazego. Z
tej okazji cesarz Konstantyn wystosował nawet do Atanazego list
pochwalny.
Ariusz dzięki poparciu cesarza zdołał w tym czasie pozyskać bardzo wielu
biskupów na Wschodzie. Sześćdziesięciu z nich zebrało się na synodzie w
Tyrze (335). Atanazy omalże nie został na miejscu zabity. Ratował się
ucieczką, ale cesarz skazał Atanazego na banicję do Trewiru w Galii.
Daremnie w obronie Atanazego pisał do cesarza listy św. Antoni
Pustelnik. Dopiero śmierć cesarza w 337 r. przywróciła udręczonemu
obrońcy Kościoła wolność.
Wrogowie ponownie wnieśli przeciwko Atanazemu skargę, tym razem do papieża, św. Juliusza I, o to, że nieprawnie objął stolicę biskupią. Atanazy zwołał wówczas synod do Aleksandrii, który wykazał jego niewinność. Przeciwnicy, korzystając z poparcia cesarza ariańskiego, Konstansa I (337-350), wymogli depozycję Atanazego; na jego miejsce wszedł biskup ariański, Grzegorz. Atanazy ponownie musiał ratować się ucieczką (338). Udał się wówczas do Rzymu. Papież św. Juliusz I zwołał dla rozpatrzenia sprawy synod do Rzymu. Wobec zebranych 50 biskupów została ponownie wykazana niewinność Atanazego. Papież wystosował list do biskupów Egiptu, Grzegorza obłożył klątwą i zdjął z urzędu (340). Cesarz poparł papieża i wydał zarządzenie namiestnikowi Egiptu, aby Atanazego przyjął z należnymi mu honorami. Kiedy ten powrócił na swoją stolicę, witały go takie tłumy, że - jak pisze św. Grzegorz z Nazjanzu - przypominało to wylew Nilu. Czterdziestu biskupów Egiptu złożyło mu homagium (346).
Wrogowie ponownie wnieśli przeciwko Atanazemu skargę, tym razem do papieża, św. Juliusza I, o to, że nieprawnie objął stolicę biskupią. Atanazy zwołał wówczas synod do Aleksandrii, który wykazał jego niewinność. Przeciwnicy, korzystając z poparcia cesarza ariańskiego, Konstansa I (337-350), wymogli depozycję Atanazego; na jego miejsce wszedł biskup ariański, Grzegorz. Atanazy ponownie musiał ratować się ucieczką (338). Udał się wówczas do Rzymu. Papież św. Juliusz I zwołał dla rozpatrzenia sprawy synod do Rzymu. Wobec zebranych 50 biskupów została ponownie wykazana niewinność Atanazego. Papież wystosował list do biskupów Egiptu, Grzegorza obłożył klątwą i zdjął z urzędu (340). Cesarz poparł papieża i wydał zarządzenie namiestnikowi Egiptu, aby Atanazego przyjął z należnymi mu honorami. Kiedy ten powrócił na swoją stolicę, witały go takie tłumy, że - jak pisze św. Grzegorz z Nazjanzu - przypominało to wylew Nilu. Czterdziestu biskupów Egiptu złożyło mu homagium (346).
Znów niestety Atanazy nie zaznał pokoju. Cesarz Konstancjusz II
przeszedł jawnie na stronę arian. Zwołał synody w roku 353 do Arles
(Francja), a w roku 355 do Mediolanu (Włochy), na którym potępiono
uchwały Soboru Nicejskiego I z roku 325 i potępiono również Atanazego.
Cesarz nalegał, by papież, św. Liberiusz I, uczynił to samo. Kiedy zaś
ten wyraził stanowczy sprzeciw, także papieża skazał na wygnanie jako rzekomego
heretyka. Atanazy był właśnie wraz ze swoim klerem w katedrze, kiedy
wszedł do niej wysłannik cesarski i ogłosił jego depozycję. Atanazy
został usunięty siłą i przez 6 lat ukrywał się wśród znajomych i mnichów na
pustyni. W miejsce Atanazego wybrano ariańskiego biskupa Jerzego. W
czasie pobytu na pustkowiu wśród oddanych mu mnichów Atanazy napisał
dwie apologie do cesarza Konstansa II: jedną w obronie Kościoła
przeciwko arianom, drugą zaś w obronie własnej. Napisał także Historię arian.
Po śmierci Konstancjusza II tron objął Julian Apostata. Na początku
swoich rządów wydał dekret o uwolnieniu z więzień i banicji wszystkich
prawowitych biskupów. Atanazy powrócił więc na swoją stolicę. Niebawem
jednak cesarz zaczął jawnie sprzyjać poganom, a prześladować
chrześcijan. Zachował się list Juliana Apostaty do namiestnika Egiptu,
Egicjusza, z nakazem usunięcia Atanazego nie tylko ze stolicy biskupiej,
ale i z Egiptu. Ponownie więc biskup musiał ratować się ucieczką.
Cesarz jednak uwikłał się w wojnę z Persami. Przegrał ją i podczas niej
zginął. Jego następca, Jan, był szczerze oddany katolikom. Atanazy po
raz czwarty wrócił do Aleksandrii. Niestety, po roku umarł cesarz Jan.
Po raz piąty Atanazy dekretem cesarskim został zmuszony opuścić swoją
owczarnię. Tym razem jednak lud stanowczo opowiedział się za swoim
pasterzem i zmusił cesarza do odwołania wyroku banicji. Cztery lata
później, w nocy z 2 na 3 maja 373 r. Atanazy zmarł. Św. Grzegorz z
Nazjanzu wygłosił ku jego czci wspaniałą mowę. Św. Bazyli nazwał go
jedynym obrońcą Kościoła w czasach, kiedy szalał arianizm. Na Soborze
Konstantynopolitańskim II (553) wobec papieża św. Wigiliusza zaliczono
św. Atanazego do nauczycieli Kościoła. We wszystkich obrządkach obchodzi
się jego doroczne święto, chociaż w różnych dniach. Atanazy pozostawił
po sobie traktaty. W "Żywocie św. Antoniego" dał podwaliny pod koncepcje
życia zakonnego.
Św. German I (VII/VIII w.) przeniósł ciało św. Atanazego do kościoła
Mądrości Bożej (Hagia Sofia) w Konstantynopolu w czasie najazdu Arabów.
Król Baldwin w XII w. podarował ramię Świętego mnichom z Monte Cassino, a
jego ciało przeniesiono do kościoła benedyktynek w Wenecji. Od 1806
roku relikwie Atanazego znajdują się w kościele św. Zachariasza. Jego
czaszka znajduje się w opactwie benedyktynów w Valvanera, natomiast w
rzymskim kościele pw. św. Atanazego znajduje się część jego ramienia.
W ikonografii (zachodniej) św. Atanazy przedstawiany jest w
stroju biskupa rytu łacińskiego lub ortodoksyjnego. Czasami jako
kardynał albo mnich. Jego atrybutami są: łódka, rylec, zwój. Na
Wschodzie przedstawiany jest w bizantyjskich szatach biskupich z dużymi
krzyżami. W obu dłoniach trzyma Ewangelię. Ma szeroką, siwą brodę i
łysinę czołową. Często towarzyszy mu św. Cyryl, arcybiskup
aleksandryjski.