Najważniejszą dla każdego z nas rzeczą jest zbawienie duszy.
Pragnęlibyśmy nie umierać nigdy, umrzeć wszakże musimy. Pomrzecie,
Bracia, wszyscy, a nikt Wam powiedzieć nie może, kiedy ta chwila nastąpi
- za lat 10 czy 20. Jutro lub może nawet i dzisiaj. Jedyną rzeczą
niewątpliwą jest to, że nastąpi dzień, w którym każdy z nas przejdzie z
czasu do wieczności.
Co się wówczas z nami stanie? Czy będziemy się wiecznie radować, czy też
wiecznie cierpieć? Wobec tego zagadnienia wszystkie inne bledną i
nikną.
Rozwiązanie go od Was samych zależy. Przyszłość wieczna spoczywa w Waszych rękach.
Boski Zbawiciel ostrzegał nas o tym: "Nadchodzi bowiem godzina, w której
wszyscy, którzy spoczywają w grobach, usłyszą głos Jego: a ci, którzy
pełnili dobre czyny, pójdą na zmartwychwstanie życia; ci, którzy pełnili
złe czyny - na zmartwychwstanie potępienia" (J 5, 28.29).
Potrzeba więc, Bracia, przypominać sobie od czasu do czasu, w co mamy
wierzyć, co mamy czynić, aby zbawić dusze nasze, oraz jakich używać
środków do osiągnięcia zbawienia.
W co mamy wierzyć, aby się zbawić?
Obowiązkiem każdego chrześcijanina jest wierzyć we wszystkie prawdy,
które Bóg światu objawił. Są one zawarte w Piśmie świętem i Tradycji.
Podaje zaś je do wierzenia wiernym z nakazu Bożego Kościół rzymskokatolicki.
Pismo święte zawiera Słowo Boże spisane przez autorów Ksiąg świętych pod
bezpośrednim natchnieniem Ducha Św. Księgi te, zależnie od tego, czy
powstały przed czy po Chrystusie, nazywają się Księgami Starego, lub
Nowego Testamentu.
Oprócz Pisma św. Objawienie zawiera się jeszcze w Tradycji. Wyraz ten
oznacza tak czynność przekazywania jakiejś nauki, jak i samą
przekazywaną naukę. W swej treści Tradycja jest tą częścią Słowa Bożego,
które początkowo było głoszone przez Chrystusa Pana i Apostołów ustnie,
a następnie w łonie Kościoła katolickiego jest i będzie podawane
pokoleniom chrześcijańskim aż do końca świata.
Wyrokowanie o tym, które prawdy są przez Boga objawione, lub jakie jest
ich znaczenie, nie należy do wiernych. Pan nasz Jezus Chrystus w
szczególnej trosce o należyte zachowanie i tłumaczenie skarbu wiary
zawartego w Piśmie św. i Tradycji, ustanowił społeczność o charakterze
publicznym, zwaną Kościołem i nałożył na nią obowiązek strzeżenia i
nieomylnego nauczania prawd objawionych.
Ciało nauczające w tej społeczności tworzą następcy Apostołów, Biskupi,
na czele z Ojcem świętym, czyli Papieżem, który jest następcą Księcia
Apostołów, świętego Piotra. Wierni zaś, wcieleni do Kościoła przez
Chrzest, pod karą grzechu ciężkiego i wiecznego potępienia, mają
obowiązek przyjmować naukę, którą im podają do wierzenia Papież i
Biskupi.
Dzięki tej szczególnej opiece, którą Bóg zapewnił Swemu Kościołowi,
nauka objawiona jest od czasów apostolskich wszędzie ta sama, oraz
stanowi zasadnicze źródło świętości w społeczeństwie chrześcijańskim.
Przebiegnijcie, Bracia moi, świat cały, a z jedności Kościoła
rzymskokatolickiego, z jego powszechności, apostolskości i świętości
przekonacie się dziś i rozpoznać będziecie mogli zawsze, że on jest
prawdziwym Kościołem, założonym przez Pana naszego Jezusa Chrystusa.
Łatwo go odróżnicie od niezliczonych sekt, które herezja i schizma
oderwały od pierwotnego pnia społeczności chrześcijańskiej.
Samo już dwudziestowiekowe istnienie Kościoła pomimo krwawych
prześladowań, mimo herezji i schizmy rozdzierających jego jedność, mimo
upadku własnych dzieci, a niekiedy i słabości zwierzchników, jest
wystarczającym dowodem boskości jego pochodzenia.
Pokolenia mijają, instytucje się starzeją i ulegają zmianom,
stowarzyszenia się rozpraszają, sekty upadają, miasta, królestwa,
cesarstwa się walą, dynastie wygasają, narody i rasy giną, albo zlewają
się ze sobą, jeden tylko Kościół Rzymski, zawsze ten sam, kroczy
zwycięsko poprzez wieki.
Na początku tej nauki postawiliśmy sobie pytanie w co mamy wierzyć.
Główne zasady naszej Wiary streszcza Skład Apostolski. Odmówmy go
wspólnie głośno i wyraźnie:
SKŁAD APOSTOLSKI
Wierzę w Boga, Ojca wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi;
i w Jezusa Chrystusa, Syna Jego jedynego, Pana naszego, Który się począł z Ducha świętego, narodził się z Maryi Panny;
umęczon pod Poncjuszem Piłatem, ukrzyżowan, umarł i pogrzebion; zstąpił do piekieł, trzeciego dnia zmartwychwstał;
wstąpił na niebiosa, siedzi na prawicy Boga Ojca wszechmogącego;
stamtąd przyjdzie sądzić żywych i umarłych.
Wierzę w Ducha świętego;
święty Kościół powszechny, świętych obcowanie; grzechów odpuszczenie; ciała zmartwychwstanie; żywot wieczny. Amen.
i w Jezusa Chrystusa, Syna Jego jedynego, Pana naszego, Który się począł z Ducha świętego, narodził się z Maryi Panny;
umęczon pod Poncjuszem Piłatem, ukrzyżowan, umarł i pogrzebion; zstąpił do piekieł, trzeciego dnia zmartwychwstał;
wstąpił na niebiosa, siedzi na prawicy Boga Ojca wszechmogącego;
stamtąd przyjdzie sądzić żywych i umarłych.
Wierzę w Ducha świętego;
święty Kościół powszechny, świętych obcowanie; grzechów odpuszczenie; ciała zmartwychwstanie; żywot wieczny. Amen.
Gdy jakaś prawda zawarta w Objawieniu zostanie jako taka z biegiem czasu
przez Kościół określona, przyjmuje nazwę dogmatu. Kto zaprzecza
któregokolwiek dogmatu, staje się heretykiem.
I tak dnia 8 grudnia 1854 roku Kościół ogłosił jako dogmat Niepokalane
Poczęcie N. M. P., a w roku 1870, na Soborze Watykańskim, nieomylność
Papieża.
Uczyńmy wyznanie tych dwóch dogmatów.
Wierzę, iż przez szczególną łaskę, udzieloną jedynie Najświętszej
Maryi Pannie, Bóg zachował Ją od zmazy grzechu pierworodnego od samej
chwili poczęcia w łonie Jej matki, św. Anny. Poczęcie więc Jej było
niepokalane.
Wierzę, że gdy Papież zwraca się do Kościoła jako najwyższy jego nauczyciel i orzeka, że jakaś prawda jest przez Boga objawiona, nie może się w takim wyroku pomylić, czyli że jest wtedy nieomylny.