Święci? "Stanowisko Bractwa" mówi co innego
|
Zgodnie ze standardowym nauczaniem teologii przed Vaticanum II kanonizacje są nieomylne –
w przeciwnym razie, jak powiedział teolog Salaverri, mogłoby się
zdarzyć, że Kościół uroczyście wskazałby i nakazał oddawanie wiecznej
czci i naśladowanie ludzi, którzy w rzeczywistości byli zdeprawowani i
zostali potępieni (De Ecclesia, 724). W rzeczy samej, sam język i
styl, w jakim Pius XI i Pius XII sformułowali swe dekrety
kanonizacyjne, dobitnie wskazuje, że ich akty były nieomylne ("...infallibilem Nos... sententiam", "falli nesciam haud sententiam...").
Jednakże pomimo obstawania przez FSSPX przy tym, że posoborowi "papieże" są prawdziwymi
papieżami i pomimo języka posoborowych dekretów kanonizacyjnych
zarezerwowanego dla nieomylnych oświadczeń papieskich ("przez autorytet
naszego Pana Jezusa Chrystusa... oświadczamy i definiujemy"), Bractwo odrzuca kanonizacje José-Marii Escrivy, Jana XXIII i Jana Pawła II, a także beatyfikację Pawła VI.
Widać, dlaczego Bractwo uważa te konkretne kanonizacje za godne
pożałowania. Escriva, Jan XXIII i Paweł VI byli wrogami arcybiskupa
Lefebvre'a, a Jan Paweł II ekskomunikował go. Podobnie z beatyfikacją
Pawła VI, którego Bergoglio przewidział do kanonizacji jeszcze w tym
roku.
Ale jeśli się uznaje posoborowych "papieży" za prawdziwych papieży –
Następców św. Piotra i Wikariuszy Jezusa Chrystusa na ziemi – to nie ma
miejsca na kwestionowanie ważności kanonizacji, które uroczyście
ogłosili.
Nielogiczność stanowiska FSSPX nie umyka nawet zwykłym ludziom świeckim.
Zaledwie dzień czy dwa dni temu rozmawiałem z katolicką matką, która
uczy religii swoje dzieci ze standardowego podręcznika dla szkół
średnich My Catholic Faith (Moja wiara katolicka) – przedsoborowego dzieła, nawiasem mówiąc, wznowionego przez FSSPX w Stanach Zjednoczonych.
"Czy ludzie nie widzą sprzeczności?" – zapytała mnie. "Jak można mówić, że się uznaje papieża lub mu podlega, skoro się odrzuca świętych, których on kanonizował?".
Rzeczywiście.
Niespójność stanowiska FSSPX uwydatniono już następnego dnia po ukazaniu
się nowej książki ks. Paula Robinsona (FSSPX) w materiałach
promocyjnych Bractwa jej dotyczących; tytuł tej książki brzmi: The Realist Guide to Religion and Science (Realistyczny przewodnik po religii i nauce).
Ks. Robinson zaprosił ks. Paula Haffnera – kapłana z organizacji Novus
Ordo mającego w swym dorobku wiele publikacji na temat religii i nauki –
do przejrzenia jego rękopisu i napisania przedmowy do książki. Ks.
Haffner był szczęśliwy, mogąc pomóc. Pojawił się jednak problem. W
przedmowie ks. Haffner nie tylko rekomendował pracę ks. Robinsona, ale
zachwalał również "realizm" Pawła VI i Jana Pawła II, odnosząc się do
nich odpowiednio jako "błogosławionego" i "świętego".
Oczywiście, że ks. Haffner uważa JP2 za świętego – ponieważ kiedy
papież mówi, że ktoś jest świętym, to tak właśnie jest! Jest to
standardowa doktryna przed i po Vaticanum II.
Ale nie w teologicznym dziwacznym świecie FSSPX. Tak więc na stronie
FSSPX promującej książkę ks. Robinsona, znajdujemy następujące
zastrzeżenie:
"We wstępie ks. Haffner nawiązuje do popierania realizmu przez
soborowych papieży. Czyniąc to, tytułuje papieża Pawła VI i papieża Jana
Pawła II odpowiednio «błogosławionym» i «świętym». Ponieważ ks. Robinson nie miał możności przeczytać przedmowy przed publikacją swojej książki, nie był w stanie wyrazić swojego przylgnięcia do stanowiska Bractwa Św. Piusa X (FSSPX) na
temat wątpliwej natury kanonizacji spowodowanej wielością zmian w
procesie kanonizacyjnym. Ponadto nie był w stanie powtórzyć szczególnych
obaw związanych z kanonizacją papieża Jana Pawła II, które wyraził w
swoim artykule w czasopiśmie Angelus z listopada-grudnia 2013 r. pt. The Difference between a «Saint» and a «Saint» (Różnica między «świętym», a «świętym»)" [podkreślenie – ks. Cekada].
Zawarta tutaj ironia – nie-tradycyjny duchowny przyjmuje za pewnik
tradycyjne nauczanie, które FSSPX wyraźnie odrzuca – powinna być
oczywista.
Ale pod spodem jest jeszcze większy problem. Zwracam uwagę na zdanie, które podkreśliłem: "przylgnięcia do stanowiska Bractwa Św. Piusa X".
Jak wyjaśniłem dociekliwej mamie, FSSPX dlatego jest w stanie
zmusić kapłanów i świeckich do przełknięcia tak ewidentnie fałszywego
stanowiska w sprawie kanonizacji i innych niezliczonych kwestii
doktrynalnych, że FSSPX prezentuje się jako surogat magisterium Kościoła. "Papież" może mówić i wydawać dekrety, ale Bractwo jest ostatecznym arbitrem "tradycji".
I jeśli ktoś jest kapłanem FSSPX i okazuje się, że zaprzeczył jakiemuś "stanowisku" Bractwa, to musi bardzo wyraźnie wyjaśnić, że jest – ha, ha! – autentycznie, naprawdę jego lojalnym członkiem. Tak więc, w materiale promującym książkę ks. Robinsona czytamy dalej:
"A zatem pojawienie się określeń «błogosławiony» i «święty» obok Pawła VI i Jana Pawła II w przedmowie do The Realist Guide nie
powinno być w żaden sposób interpretowane jako akceptacja przez ks.
Robinsona współczesnych kanonizacji lub odstąpienie od jego publicznie
wyrażanych opinii na ten temat albo od stanowiska FSSPX. Nie powinno
się również rozumieć jakoby przedmowa sugerowała, iż ks. Robinson
uważa, że soborowi papieże byli realistami w swoich filozoficznych
poglądach" [podkreślenie – ks. Cekada].
Ponieważ "odchylenie" od partyjnej linii jest zawsze przestępstwem – czy
to w maoistowskich Chinach czy w FSSPX – to powyższe wyznanie wiary
miało na celu, nie ma wątpliwości, oddalić groźbę rozmowy telefonicznej z
Menzingen ogłaszającej dobremu kapłanowi, że został wybrany do
założenia misji w Sudanie i czy w związku z tym nie mógłby już
zaszczepić się przeciwko malarii i czerwonce?
Ks. Paul Robinson FSSPX
I tak było zawsze w FSSPX: Masz podążać za "linią" Bractwa – jak to
głosił abp Lefebvre w moich czasach albo bp Fellay obecnie – jako
właściwym stanowiskiem w każdej z dziesiątek trudnych spraw, przed
którymi stają wierni katolicy w okresie po Vaticanum II. Masz
potwierdzać, kiedy Bractwo potwierdza i zaprzeczać, kiedy zaprzecza i
jeśli jednego dnia jego lawirujące i zmienne stanowisko przeczy temu, co
Bractwo powiedziało dzień wcześniej, to masz udawać, że tego nie
zauważasz – wiedząc, że ci, którzy wykazują lojalność wobec
jakiejkolwiek zasady wykraczającej poza "stanowisko Bractwa" du jour (z dnia dzisiejszego) wkrótce znajdują się poza nim.
Wyłączanie mózgu w FSSPX
Ale dla Magisterium nie ma surogatu. A te tysiące dusz, które ślepo
podążają za zmieniającym się "stanowiskiem Bractwa" i zostawiają swój
rozum przed drzwiami, skończą nie na zachowaniu katolicyzmu czy
Kościoła, ale mentalności kultowej, gdzie Il Duce ha semper ragione – Lider ma zawsze rację. (1)
www.fathercekada.com
Z języka angielskiego tłumaczył Mirosław Salawa
–––––––––––––––
Przypisy:
(1) Por. 1) "Moja wiara katolicka", Katechizm. Nieomylność Kościoła.
2) Ks. Anthony Cekada, a) Msza w jedności z "piratem-«papieżem»": kilka zagadnień. b) Szczypta kadzidła: sedewakantyści i msze "una cum". c) Czy
powinienem uczestniczyć we Mszy, w której wymienia się w kanonie imię
"papieża Franciszka"? Sedewakantyści powinni być konsekwentni, zwłaszcza
z nastaniem Bergoglio. d) Tradycjonaliści, nieomylność i Papież. e) Bergoglio nie ma nic do stracenia... zatem sedewakantystyczna argumentacja musi się zmienić. f) Czy ekskomunikowany kardynał może zostać wybrany na papieża?
3) Bp Donald J. Sanborn, a) Sedewakantyzm: w obronie autorytetu Kościoła katolickiego i papiestwa. b) Una cum: Msza "w jedności z naszym Papieżem"? Wymienianie posoborowych "papieży" w Kanonie Mszy. c) Vaticanum
II, papież i FSSPX. Dlaczego udział w mszach Bractwa Św. Piusa X jest
błędem – i to błędem poważnym. (Pytania i odpowiedzi). d) Góry Gelboe. Jeden z pierwszych seminarzystów abp. Lefebvre'a opłakuje upadek jego Bractwa. e) Biskup Fellay i moderniści z Neokościoła.
4) Ks. Noël Barbara, a) Papieska nieomylność a dzisiejszy kryzys w Kościele. b) Ecône – koniec, kropka. c) List otwarty do członków Bractwa Św. Piusa X (FSSPX). d) Uderzające podobieństwo reform Pawła VI do reformy anglikańskiej 1549 roku. e) Katolicka Msza święta a Novus Ordo Missae. Czy NOM jest ważną mszą? f) Czy Jan Paweł II jest modernistą? g) Zdemaskowanie braku autorytetu władzy Neokościoła.
5) Ks. Benedict Hughes CMRI, a) Wielomówstwo. Dlaczego moderniści publikują takie rozwlekłe dokumenty? b) A on znowu swoje! Bergoglio wywołuje zgorszenie wśród katolików nonszalanckim podejściem do małżeństwa. c) Karmić dusze nauką prawdy.
6) P. Christianus Pesch SI, a) Praelectiones dogmaticae. Ecclesia est infallibilis in canonizatione sanctorum. b) Compendium Theologiae dogmaticae.
7) Papież Pius IV, Wyznanie Wiary (Professio fidei).
8) Św. Pius X, Papież, a) Encyklika "Pascendi dominici gregis" o zasadach modernistów. b) Przysięga antymodernistyczna. c) Przemowa do kardynałów przeciw neoreformizmowi religijnemu. d) Encyklika "Acerbo nimis" o wykładzie nauki chrześcijańskiej.
9) Ks. Dr Maciej Sieniatycki, a) Apologetyka czyli dogmatyka fundamentalna. b) Zarys dogmatyki katolickiej. c) System modernistów. d) Modernistyczny Neokościół. e) Problem istnienia Boga. f) Dogmatyka katolicka. Podręcznik szkolny. g) Główne zasady etyki Kanta a etyka chrześcijańska. h) Modernizm w książce polskiej. i) Nieomylny urząd nauczycielski Kościoła. j) O Urzędzie Nauczycielskim Kościoła katolickiego, o jego nieomylności.
10) Ks. Walenty Gadowski, Nauka Kościoła. Wybór orzeczeń dogmatycznych Kościoła katolickiego i jego praw kanonicznych.
11) O. Maurycy Meschler SI, Urząd nauczycielski w Kościele.
12) Bp Władysław Krynicki, a) Dzieje Kościoła powszechnego. b) Sobór Watykański. c) Zasady modernizmu.
(Przyp. red. Ultra montes).