WIELKI CZWARTEK
Ryt zdwoj. I kl. Szaty białe
Liturgia trzech ostatnich dni wielkiego tygodnia przybiera charakter
wzruszający. Wielki Czwartek jest przede wszystkim rocznicą Wieczerzy
Pańskiej i ustanowienia sakramentu Eucharystii i Kapłaństwa. W
przeddzień swej śmierci, we czwartek wieczorem, obchodząc Paschę z
uczniami, Jezus, wielki kapłan nowego zakonu, przekształcił tradycyjny
posiłek Żydów, na ucztę o wiele bardziej świętą, gdzie On sam, prawdziwy
Baranek Wielkanocny, oddał się na spożycie tym, których miał odkupić
przez śmierć na krzyżu.
Tego
samego dnia rano, biskup dokonuje poświęcenia olejów świętych ; w ten
sposób okazuje się, że sakrament, którego one są tworzywem, mają źródło w
Chrystusie, zastępowanym przez biskupa, oraz czerpią swą płodność z
wielkanocnej tajemnicy zbawienia.
Także dzisiaj, podczas wieczornej Mszy św., odbywa się ceremonia umywania nóg: Mandatum :
wzruszające wezwanie do czynu pokornego miłosierdzia, przez który to
czyn Jezus pokreślił « nowe przykazanie » braterskiej miłości.
MSZA KRZYŻMA ŚWIĘTEGO
z poświęceniem olejów świętych
Poświęcenie olejów świętych jest jedną z najpiękniejszych ceremonii
liturgicznych. Od początku Kościoła była ona przywilejem biskupa, do
dzisiaj obowiązującym w obrządku łacińskim. Podczas Mszy Krzyżma
Świętego, – starożytnej mszy, którą Kościół przywrócił we współczesnej
liturgii, – ceremonia poświęcenia olejów odbywa się rano we Wielki
Czwartek we wszystkich katedrach.
Do spełnienia tego
uroczystego poświęcenia, biskup, wspomagany przez siedmiu diakonów i
siedmiu subdiakonów, tak jak we Mszy papieskiej, jest także otoczony
przez dwunastu duchownych, na znak dwunastu Apostołów : ich udział w
tych obrzędach jest śladem starożytnego zwyczaju liturgicznego. Olej
chorych, tworzywo sakramentu ostatniego namaszczenia, jest święcony
przed Pater ; Święte Krzyżmo i olej katechumenów są święcone po
Komunii : Krzyżmo, tworzywo sakramentu bierzmowania jest używane przy
chrzcie, sakrze biskupów, święceniu kościołów, Konsekrowaniu ołtarzy i
kielichów, święceniu źródeł chrzcielnych i dzwonów ; Olej katechumenów
jest używany przy święceniach kapłańskich, jak również przy chrzcie i
święceniu źródeł chrzcielnych.
Rozliczna symbolika oleju
wyjaśnia jego rolę w liturgii : pożywienie dla płomiennego ognia,
lecznica maść dla chorych, nacieranie wzmacniające atletów, to wszystko
podsuwa w sposób naturalny pojęcie natchnienia, uspokojenia i siły, i
będzie zawsze ich wydajnym znakiem.
Ryt zdwoj. I kl. Szaty białe
Wielki Czwartek jest przede wszystkim rocznicą Ostatniej Wieczerzy.
Pamięć na ustanowienie Najświętszej Ofiary jest przewodnią myślą Mszy
św. Jest to ofiara miłości Chrystusa, który w zamian domaga się od
swoich uczniów, by Go naśladowali świętością życia swojego (Ewangelia).
Na znak radości kolor szat jest biały, a na Mszy śpiewa się uroczyście
Gloria. Dziś obchodzimy rocznicę pierwszej Komunii Apostołów. W ten
dzień odprawia się tylko jedną Mszę w kościele, w której wszyscy
członkowie rodziny parafialnej uczestniczą, przyjmując z rąk Pasterza
jeden pokarm anielski.
W Lekcji św. Paweł mówi, z jakim usposobieniem trzeba przystępować do Stołu Pańskiego. A więc : a) Pamięć o Ofierze Krzyża, która się uobecnia na ołtarzu. b) Zdawać sobie sprawę, że spożywamy nie zwyczajny chleb, ale Ciało Jezusa. c) Miłować się nawzajem, gdyż Miłość do serca przyjmujemy. Po Ewangelii odbywa się Mandatum, czyli Umywanie nóg.
Podczas Mszy św., według zwyczaju polskiego, kapłan konsekruje trzy Hostie święte. Jedną spożywa w czasie Mszy, a dwie pozostałe umieszcza w kielichu, aby po ukończeniu Mszy przenieść do Ołtarza wystawienia.
Po umieszczeniu Najśw. Sakramentu na Ołtarzu wystawienia, odprawia się adorację przynajmniej do północy.
W Lekcji św. Paweł mówi, z jakim usposobieniem trzeba przystępować do Stołu Pańskiego. A więc : a) Pamięć o Ofierze Krzyża, która się uobecnia na ołtarzu. b) Zdawać sobie sprawę, że spożywamy nie zwyczajny chleb, ale Ciało Jezusa. c) Miłować się nawzajem, gdyż Miłość do serca przyjmujemy. Po Ewangelii odbywa się Mandatum, czyli Umywanie nóg.
Pan Jezus na « Ołtarzu wystawienia »
Podczas Mszy św., według zwyczaju polskiego, kapłan konsekruje trzy Hostie święte. Jedną spożywa w czasie Mszy, a dwie pozostałe umieszcza w kielichu, aby po ukończeniu Mszy przenieść do Ołtarza wystawienia.
Po umieszczeniu Najśw. Sakramentu na Ołtarzu wystawienia, odprawia się adorację przynajmniej do północy.
Obnażenie ołtarzy
Odtąd aż do Wielkiej Soboty nie będzie odprawiana Msza św. Toteż
kapłani usuwają z ołtarzy obrusy, odmawiając przy tym psalm 2I. Ołtarz
jest symbolem Chrystusa. Ogołocenie ołtarza symbolizuje obnażenie
Jezusa.
Źródło: Mszał Rzymski z dodaniem nabożeństw nieszpornych, o. G. Lefebvre, Benedyktyn, 1956 r.