Rozporządzenie
liturgiczne
Instytutu
Rzymskokatolickiego
J.E. x. bp Donald
H. Sanborn
Ogólną
zasadą liturgiczną Instytutu jest zachowanie tradycyjnej liturgii
rzymskiej. Instytut utrzymuje, że zmiany w liturgii rzymskiej
dokonane przez Komisję do spraw Reformy Liturgicznej, założoną przez papieża Piusa XII w 1948 roku, a
prowadzoną przez Hannibala Bugnini, były zmianami przejściowymi
poczynionymi w perspektywie Novus Ordo Missae z 1969 roku.
Konsekwentnie Instytut odrzuca jakiekolwiek zmiany poczynione z
sugestii wspomnianej komisji, nawet jeśli były promulgowane przez papieża
Piusa XII. Instytut utrzymuje, że – choć te zmiany zostały
właściwie promulgowane przez papieża – ich akceptacja w świetle
zmian II soboru watykańskiego byłaby szkodliwa dla utrzymania celu
Instytutu, to jest zachowania tradycyjnej liturgii rzymskiej.
Niemniej jednak Instytut nie traktuje zmian liturgicznych dokonanych
za panowania Piusa XII jako niekatolickich czy grzesznych, jeśli
są uczęszczane, lecz raczej jako preludium do ostatecznych zmian II
soboru watykańskiego, do których obu przyznaje się Hannibal
Bugnini.
Członkowie
Instytutu rzymskokatolickiego stosują się wyłącznie do Mszału
rzymskiego św. Piusa V, Brewiarza rzymskiego św. Piusa V, wraz z
dodatkami i reformami dokonanymi do roku 1948 włącznie. Członkowie
Instytutu stosują się do Pontyfikału rzymskiego papieża Benedykta
XIV i Leona XIII oraz do Rytuału rzymskiego promulgowanego przez
papieża Benedykta XIV.
Instytut
akceptuje wszystkie kanonizacje dokonane do dnia 9-tego
października 1958 roku i odrzuca jako nieważne jakiekolwiek próby
kanonizacyjne dokonane po tym dniu.
Instytut
akceptuje każde święto w kalendarzu powszechnym ustanowione do
dnia 31-ego grudnia 1954 roku, a odrzuca jakiekolwiek ustanowione
później.
Instytut
odrzuca zreformowany ryt Wielkiego Tygodnia promulgowany w 1955 roku,
włączając w to wcześniejsze reformy dozwolone w roku 1951.
Instytut
akceptuje wszystkie zmiany w poście eucharystycznym dokonane przez
papieża Piusa XII.
Członkowie
Instytutu nie mogą używać gotyckich ornatów. Będą za to używać
ornatów wyłącznie rzymskich, francuskich, niemieckich i
hiszpańskich. Renesansowe ornaty w stylu św. Filipa są dozwolone.
Członkowie
Instytutu podczas czytania lub cytowania Pisma świętego po
angielsku będą używać jedynie tłumaczenia w wersji Douay-Rheims.
Podczas czytania lub cytowania Pisma świętego po łacinie będą
używać jedynie tłumaczenia w wersji Wulgaty klementyńskiej.
Instytut
odrzuca tłumaczenie psalmów promulgowane dla opcjonalnego użytku
przez papieża Piusa XII w 1945 roku.
Członkowie
Instytutu odrzucają sprawowanie tak zwanej Mszy dialogowanej.
Biskupi
i księża Instytutu będą zachowywać rubryki Mszału dotyczące
wspominania imienia papieża i biskupa podczas wakatu ich stolic.
Członkom
Instytutu nie wolno odprawiać Mszy ani odprawiać publicznych czy
prywatnych nabożeństw w kościele czy kaplicy zwykle używanej do
odprawiania liturgii novus ordo. Cześć relikwii i świętych
obrazów w tych kościołach czy kaplicach jest dozwolona.
Członkom
Instytutu nie wolno okazywać żadnego znaku czci wobec tego, co
udaje przenajświętszy Sakrament w kościołach czy na ołtarzach
novus ordo.
Członkowie
Instytutu będą dostosowywać wszystkie ceremonie i ryty liturgiczne
do instrukcji znalezionych w “Rubricae generales” Mszału i
Brewiarza rzymskiego, w Ceremoniale Episcoporum, w Rituale Romanum, a
także w zaaprobowanych książkach tradycyjnych rubrycystów, takich
jak Martinucci, Moretti, Van der Stappen, O’Connell, O’Kane, Le
Vavasseur i innych zaakceptowanych przez Przełożonego. Zwyczaje
lokalne czy narodowe – zakładając, że wiekowe i niesprzeczne z
rubrykami – także powinny być zachowywane.
Tłum. Dominick Dutton
Źródło: "Most Holy Trinity Seminary Newsletter", kwiecień 2017.