Wielki Post i społeczeństwo chrześcijańskie
„Przestrzeganie Wielkiego Postu, mówił
Papież, stanowi więź naszej walki; to przez to odróżniamy się od wrogów
Krzyża Chrystusowego; przezeń odwracamy bicze gniewu Bożego; przezeń
chronieni za dnia pomocą niebiańską, wzmacniamy się przeciwko książętom
ciemności. Gdyby to przestrzeganie zostało rozluźnione, nastąpiłoby to
ze szkodą dla chwały Bożej, ku niesławie religii katolickiej i jako
zagrożenie dla dusz chrześcijańskich. Nie można też wątpić, że takie
zaniedbanie stałoby się źródłem nieszczęść dla ludów, katastrof w
sprawach publicznych i niedoli dla poszczególnych osób!”
(Benedykt XIV,
konstytucja Non ambigimus
z 27 maja 1741 roku)
„Dwa wieki minęły od tego uroczystego
ostrzeżenia Papieża i rozluźnienie, które chciał zwolnić, wciąż
przyśpiesza. Ilu w naszych państwach zliczyć można chrześcijan ściśle
wiernych zachowywaniu Wielkiego Postu? […] Gdzież poprowadzi nas ta
miękkość, która bez końca wzrasta, jeśli nie ku powszechnemu upadkowi
charakterów i poprzez to do upadku społeczeństwa? Smutne przewidywania
Benedykta XIV już zbyt wyraźnie się spełniły. Narody, u których pojęcie
zadośćuczynienia zaniknęło, rzucają wyzwanie gniewowi Bożemu; i wkrótce
nie zostanie dla nich żaden inny los, jak tylko rozkład lub podbicie.
Pobożne i odważne wysiłki zostały podjęte, aby podnieść świętowanie
Niedzieli pośród naszych narodów zniewolonych miłością zysku i
spekulacji. Niespodziewane sukcesy pojawiły się jako ukoronowanie tych
wysiłków. Kto wie, czy ramię Pana podniesione, aby nas uderzyć, nie
powstrzyma się wobec ludu, który zaczyna ponownie sobie przypominać o
domu Bożym i jego kulcie? Musimy mieć tego nadzieję; ale nadzieja ta
będzie jeszcze silniejsza, gdy wreszcie będzie widać chrześcijan naszych
zmiękczałych i zdegenerowanych społeczeństw wracających, za przykładem
niniwitów, na zbyt długo porzuconą drogę zadośćuczynienia i pokuty.”
Opat Prosper Guéranger
(Wyjęte z Roku liturgicznego
Historia Wielkiego Postu,
wyd. Oudin, Paryż 1889)
(Wyjęte z Roku liturgicznego
Historia Wielkiego Postu,
wyd. Oudin, Paryż 1889)
„Pełen jestem pociechy i radości, widząc
dziś Kościół Boży przyozdobiony wielką liczbą swych dzieci, które
przybiegły z uczuciem szczęścia, które rysuje się na ich twarzach. Stąd
też i ja podniosłem się śpiesznie, aby przyjść i podzielić się z wami tą
radością duchową i ogłosić wam własnymi ustami nadejście świętego
okresu postu, czyli lekarstwa dusz naszych. Bowiem Mistrz nas
wszystkich, jako ojciec pełen miłości dla swych synów, pragnąc obmyć nas
ze wszystkich naszych win, przygotował nas praktyką świętego postu,
skutecznym wyleczeniem. […] Gdy rozważam zmianę scenerii, która się
dokonała w tak niewiele godzin [w naszym mieście dzięki praktyce postu
czterdziestodniowego], nie mogę powstrzymać swego podziwu dla siły i
mocy postu, który, penetrując świadomość wszystkich, nagle przemienił
umysły”.
Św. Jan Chryzostom
„Zostawmy wielkie rzesze stąpające po
szerokiej drodze potępienia; zostawmy ich tworzących sobie religię
zmysłowości i lubieżności, zachowujących uroczystości, a gardzących
postami, nurzających się w nieprawości i kpiących sobie z pokuty,
robiących z całego życia większą część przyjemności i, proszę wybaczyć
słowa, długi karnawał, który nigdy nie ustępuje miejsca wielkiemu
postowi. Jeśli chodzi o nas, mówił święty patriarcha Konstantynopola,
‘bądźmy ulegli głosowi Kościoła; przejęci wielką sprawą zbawienia
naszego, miejmy we wzgardzie próżne i szkodliwe rozkosze; przyłóżmy się
do postu […]’. Cała wielkopostna liturgia pełna jest tych słów: ‘Czyńcie
pokutę, albo zginiecie’. Pokuta wielkopostna może być rozpatrywana i
jako lekarstwo na grzechy, i jako szkoła cnót; jest ona
zadośćuczynieniem i szkołą; oczyszcza dusze i je wzmacnia”.
Kardynał Pie
(wyjęte z pasterskiej instrukcji
dotyczącej przestrzegania postu wielkopostnego).
(wyjęte z pasterskiej instrukcji
dotyczącej przestrzegania postu wielkopostnego).
Z języka francuskiego tłumaczył Pelagiusz z Asturii. Źródło: strona Instytutu Matki Dobrej Rady. Z wielkim pożytkiem można również przeczytać artykuł x. Kevina Vaillancourt „Zmiany w przepisach wielkopostnych prowadzą do utraty ducha pokutnego”.