O dzieciństwie i latach młodzieńczych Sadoka nie mamy żadnych
informacji. Pierwszy dokument historyczny, który się zachował, podaje,
że w roku 1221 w czasie kapituły generalnej w Bolonii Sadok w
towarzystwie trzech współbraci został wysłany przez św. Dominika Guzmana
na Węgry do Lorch dla założenia tam nowej prowincji. Byłby to zatem
pierwszy Polak, który znalazł się u boku św. Dominika i być może z jego
rąk otrzymał dominikański habit. Sadok był najpierw przeorem w
Zagrzebiu. Przez wiele następnych lat głosił Ewangelię jako misjonarz na
Węgrzech pogańskim Kumanom. W jakich okolicznościach znalazł się w
Sandomierzu w charakterze przeora - nie wiemy. Być może był już podeszły
wiekiem i sterany pracą.
W zimie 1259/1260? r. - podczas drugiego najazdu Tatarów na Polskę -
najeźdźcy podstępem zdobyli Sandomierz. Zginęło wtedy wielu mieszkańców.
Część z nich wraz z przeorem, Sadokiem, i 48 innymi dominikanami
została wymordowana w kościele św. Jakuba, dokąd się schroniła. O ich
męczeństwie pisze Jan Długosz (+ 1480) i Abraham Bzowski (+ 1637), który
twierdzi, że w swojej relacji oparł się na "bardzo starożytnych
rocznikach i na najstarszych rękopisach". O rzezi sandomierskiej piszą
nadto Kronika Wielkopolska i Latopis ruski. Jan Długosz pisze, że klasztor został spalony i wymordowanych zostało 49 zakonników, kiedy śpiewali Salve Regina.
Abraham Bzowski dodaje szczegół, że kiedy w przeddzień napadu Tatarów
jeden z braci odczytywał imiona świętych, wspominanych w martyrologium
następnego dnia, miał bezwiednie proroczo dodać: "W Sandomierzu -
przeora Sadoka z 48 męczennikami".
Bzowski dodaje, że przed śmiercią
Sadok przemówił do braci, by przygotować ich na śmierć. Najważniejsze
jest to, że dominikanin Bzowski przekazał nam imiona zamordowanych oraz
urzędy, jakie piastowali. Wynika stąd, że faktycznie dysponował
poważnymi dokumentami, których my dzisiaj nie posiadamy.
Kult męczenników sandomierskich rozpoczął się zaraz po ich śmierci.
Wysłano do Rzymu dwóch kapłanów, którzy szczęśliwie uszli rzezi:
Bozantę, dziekana sandomierskiego, i Wojciecha, kanonika. Na ich prośbę
papież Bonifacy VIII udzielił 300 dni odpustu wiernym, którzy 2 lipca
nawiedzą kolegiatę NMP w Sandomierzu. W wieku XVI odpust męczenników
sandomierskich obchodzono 13 maja, potem przeniesiono dzień ich
dorocznej pamięci na 28 maja. W kościele św. Jakuba w wieku XIV
wystawiono osobną kaplicę ku czci Męczenników. Znajdował się w niej
ołtarz z ich obrazem obwieszonym wotami. W wieku XVII przeprowadzono
pierwsze kanoniczne badania. Nie zadowoliły one Rzymu. Jeszcze w tym
samym wieku przeprowadzono więc rewizję procesu, ale i te ustalenia nie
spełniły nowych surowych przepisów. Nie było wiadomo, gdzie się
znajdują szczątki Męczenników. Proces raz jeszcze wznowiono w roku 1736.
Chodziło o wykazanie ciągłości kultu i o udokumentowanie tego faktu. Po
długich staraniach papież Pius VII 18 listopada 1807 zezwolił na kult
publiczny.
W roku 1959 profesor Sarama po przeprowadzeniu na terenie klasztoru św.
Jakuba wykopalisk znalazł wspólną mogiłę, a w niej ok. 330 szkieletów
osób w różnym wieku i płci. Znaleziono przy nich groty i strzały.
Znaleziono również klamry od pasów, co wskazywałoby na szkielety
zakonników, których pochowano w habitach zapewne we wspólnej mogile. Na
pamiątkę Męczenników polscy dominikanie mają przywilej noszenia
czerwonych pasów.
W ikonografii bł. Sadok przedstawiany jest z Towarzyszami w
dominikańskich habitach - czyta im z otwartej księgi; niekiedy ukazywany
jest w scenie męczeństwa - przeszywany strzałami.