W roku Pańskim 1570-ym papież św. Pius V mianował kardynałem św. Jana
przy Bramie Łacińskiej Hieronima Albaniego.
W 1543 roku pisał On:
„Papa factus hæreticus, si resipiscat ante sententiam declaratoriam,
jus Pontificium ipso facto recuperat, absque nova Cardinalium electione
aliave solemnitate" („Jeżeli papież który popadł w herezję, zreflektuje
się przed sentencją deklaracyjną, odzyskuje przez ten fakt papiestwo;
bez nowego wyboru przez kardynałów lub innego działania").
Widzimy tutaj, że nawet po popadnięciu w herezję (ALE PRZED
DEKLARACJĄ), papież- wedle kardynała, a wtedy teologa Albaniego - nie
traci swojego wyznaczenia na Stolicę św. Piotra i może odzyskać urząd
papieski po odwołaniu herezji. Jest to twierdzenie podobne do, choć nie
całkowicie tożsame z tezą Cassiciacum.
Podtrzymywanie tezy o możliwości rozłączenia materii i formy papiestwa
nie wykluczyło Albaniego z wyniesienia przez papieża św. Piusa V na
funkcję kardynała.
Pogląd kardynała Albaniego przytacza w swym "Tractatus de Papa"
kanonista o. Maria Dominik Bouix S.I. w roku Pańskim 1869. Nie słyszano,
by Pius IX, albo któryś z Jego prawowitych Następców- od Leona XIII do
Piusa XII- POGLĄD TEOLOGICZNY O MOŻLIWOŚCI ROZDZIELENIA FORMY I MATERII
PAPIESTWA potępił. Zatem jest całkowicie dopuszczalne by rzymscy
katolicy go podtrzymywali. Opinia przeciwna ma wartość zwykłej hipotezy
teologicznej.
Z tego powodu wszelkie próby delegitymizacji zasad mojego Instytutu, na
podstawie twierdzenia jakoby forma i materia występowały w papieżu
zawsze razem są pozbawione podstaw.
ks. Rafał J. Trytek ICR, w Wigilię Zesłania Ducha Świętego
Za: http://sedevacante.pl/teksty.php?li=106