DEKLARACJA DOKTRYNALNA

wtorek, 25 marca 2025

x. Rafał Trytek ICR - Nepotyzm w Argentynie?

           W najnowszym numerze "Adsum" (pismo związane z CMRI) można znaleźć zdjęcia z sakry biskupiej, której udzielił ks. Julianowi Espina y Leupoldowi Jego rodzony brat- ks. biskup Pius Espina y Leupold. W polskiej przestrzeni medialnej pojawił się zarzut nepotyzmu pod adresem Wielebnych Braci. Czym w ogóle jest nepotyzm?

" Nepotyzm (łac. nepos – wnuk, potomek) – faworyzowanie członków rodziny przy obsadzaniu stanowisk i przydzielaniu godności[1].

Średniowiecze

Określenie powstało w XVII wieku jako opisujące powszechną praktykę wynoszenia przez ówczesnych papieży swoich bliskich krewnych (najczęściej, choć nie tylko, siostrzeńców i bratanków) do godności kardynalskiej lub książęcej oraz pozwalania im na gromadzenie bogactw pochodzących ze środków publicznych. Pochodzi ono od włoskiego słowa nipote i łacińskiego nepos, oznaczających bratanka lub siostrzeńca[2].

Sama praktyka była jednak już znacznie starsza. Przykładem jest Papież Kalikst III (1455–1458) z rodziny Borgia, który uczynił kardynałami dwóch swoich siostrzeńców; jeden z nich, Rodrigo, został papieżem Aleksandrem VI (1492–1503). Aleksander, jeden z najbardziej skorumpowanych papieży, podniósł Alessandro Farnese, brata swojej kochanki, do godności kardynała; Farnese został potem papieżem Pawłem III. Paweł z kolei mianował kardynałami dwóch siostrzeńców w wieku lat czternastu i szesnastu.

Praktykom tym kres położyła bulla papieża Innocentego XII z 1692[3][4]..." Cytat za wikipedią.

Nie wydaje mi się by biskup Pius Espina wyniósł swojego brata do godności biskupiej dla jakiejś majątkowej korzyści czy prestiżu. Obydwaj bracia Espina żyli już wcześniej jak... bracia- dzieląc się wszystkim i skromnie żyjąc przy kościele w Molinari, w Argentynie.

Dlatego sakry biskupiej z 22 lutego tego roku nie nazwałbym nepotyzmem. Nie wydaje mi się też, by biskup Pivarunas chciał firmować swoim nazwiskiem moralnie wątpliwe święcenia, a zamieszczenie zdjęć w marcowym numerze "Adsum" z sakry stanowi wyraz poparcia dla nich. ("Adsum" wydają alumni powiązani z CMRI).

Czy oznacza to jednak, że było roztropnym udzielanie sakry biskupiej bratu przez Jego rodzonego brata? Ks. biskup Julian Espina y Leupold urodził się w 1964 roku, a święcenia kapłańskie przyjął z rąk biskupa Martineza w Meksyku w roku 1989. Poznałem Go na święceniach ks. Mikołaja Desposito w kościele p.w. Matki Bożej Królowej Męczenników we Fraser w stanie Michigan. Święcenia te miały miejsce 15.XI.2006 roku. Poznałem wtedy również ks. Piusa Espinę y Leupolda, wyświęconego na kapłana przez biskupa Sanborna w 2003 roku. Wkrótce po święceniach ks. Mikołaja (obecnie ICR) Pius Espina pożegnał się z biskupem Sanbornem i poszedł swoją drogą. Braci Espina wspominam jako poważnych i życzliwych (jechaliśmy wtedy trasą z Michigan przez Georgię na Florydę – mieliśmy zatem dużo czasu na rozmowy). Nie oceniam czy było zasadne pożegnać się i zerwać współpracę z biskupem swoich święceń przez ks. Piusa. Cechował Go jednak pewien upór i determinacja w osiąganiu celów.

ks. Rafał Trytek ICR, 22 marca 2025

P.S. W roku 2007 byłem na święceniach kapłańskich ks. Marka Ramolli (16.XI), udzielonych Mu przez śp. ks. biskupa Dolana w kościele św. Gertrudy Większej w stanie Ohio. Ks. Ramolla kilka lat po święceniach zerwał z biskupem swoich święceń- ks. Danielem L. Dolanem (1951-2022), czemu towarzyszył huragan wzajemnych oskarżeń, które były rzucane bez miary i szacunku. Obyśmy unikali na przyszłość takich zgorszeń!