„Gdy zaś Jezus narodził się w Betlejem w Judei za panowania króla Heroda, oto Mędrcy ze Wschodu przybyli do Jerozolimy i pytali: — «Gdzie jest nowo narodzony król żydowski? — Ujrzeliśmy bowiem jego gwiazdę na Wschodzie i przybyliśmy oddać mu pokłon». (…) A oto gwiazda, którą widzieli na Wschodzie, szła przed nimi, aż przyszła i zatrzymała się nad miejscem, gdzie było Dziecię. — Gdy ujrzeli gwiazdę, bardzo się uradowali. — Weszli do domu i zobaczyli Dziecię z Matką Jego; — upadli na twarz i oddali Mu pokłon. — I otworzywszy swe skarby, ofiarowali Mu dary: złoto, kadzidło i mirrę”.
Okno witrażowe w Katedrze w Kolonii/nobility.org
Święto Objawienia Pańskiego – Epifania (gr. epipháneia : ukazanie się, objawienie) –
jest obchodzone na pamiątkę Objawienia się światu Chrystusa. Jest
jednym z najstarszych i najważniejszych świąt w Kościele, — ustanowione i
obchodzone już w III wieku na Wschodzie, a od IV wieku na Zachodzie.
Łączy się ono w szczególności — w
kościele wschodnim — z Chrztem Jezusa w Jordanie (Święto Jordanu,
przypada według kalendarza gregoriańskiego 19 stycznia), kiedy to Duch Święty zstąpił na na Pana Jezusa w widzialnej postaci gołębicy, — a głos z nieba oznajmił: » To jest mój Syn umiłowany, w którym mam upodobanie. « (Mt 3,13-17) — a kościele zachodnim — z hołdem Trzech Króli.
Pierwszy cud Pana naszego Jezusa Chrystusa podczas wesela w Kanie Galilejskiej — zamiana wody w wino/Juliusz Schnorr von Carolsfeld/nobility.org
Epifania, podobnie — jak Boże
Narodzenie, — objawia nam Boga widzialnego, teraz — nie tylko żydom, —
ale i poganom, Bóg objawia swego Syna. — Już Izajasz proroczo widzi
Kościół jako figurę nowej Jerozolimy, do której » „napływa mnogość pogan, złoto i kadzidło przynosząc”«. (Iz 60 1-6)
Chrystus Król nawiedza dzisiaj
swój Kościół — wiekuistą Jerozolimę, do której powołane są wszystkie
narody; — Cała tradycja chrześcijańska widzi w Mędrcach ze Wschodu
pierwociny narodów pogańskich, za którymi w bramy Kościoła Chrystusowego
wchodzą coraz to nowe ludy. W ten sposób spełnia się proroctwo
Izajasza, które czytamy dziś w lekcji mszalnej.
Terminem „epifania” Grecy
określali uroczysty wjazd władcy — dzisiaj święcimy przybycie na ziemię
wielkiego Króla — Wcielonego widzialnego Boga, Którego panowanie
ogarnia nie tylko wszystkie kraje, ale cały wszechświat.
Wcielony Bóg objawia się poganom w
osobach Mędrców, — żydom w Chrzcie w Jordanie a Apostołom przez cud
dokonany w Kanie Galilejskiej.
O mędrcach ze Wschodu opowiada Ewangelia według św. Mateusza (Mt 2, 1-12):
„Gdy zaś
Jezus narodził się w Betlejem w Judei za panowania króla Heroda, oto
Mędrcy ze Wschodu przybyli do Jerozolimy i pytali «Gdzie jest nowo
narodzony król żydowski? — Ujrzeliśmy bowiem jego gwiazdę na Wschodzie i
przybyliśmy oddać mu pokłon». (…)
A oto
gwiazda, którą widzieli na Wschodzie, szła przed nimi, aż przyszła i
zatrzymała się nad miejscem, gdzie było Dziecię. — Gdy ujrzeli gwiazdę,
bardzo się uradowali. Weszli do domu i zobaczyli Dziecię z Matką Jego; —
upadli na twarz i oddali Mu pokłon. I otworzywszy swe skarby,
ofiarowali Mu dary: złoto, kadzidło i mirrę”.
Dary Mędrców symbolizują godność
królewską Chrystusa (złoto), wypływającą z połączenia się natury
ludzkiej (mirra) z Boską (kadzidło). Dlatego wyobrażają one samego
Zbawiciela.
Złoto jest najszlachetniejszym z metali, nie może go zniszczyć ani rdza, ani ogień, ani nawet żrące ciecze,
- w symbolice
biblijnej złoto oznaczało szlachetność, i symbolizowało mądrość;
posiadanie złota wiązało się zawsze z władzą i poważaniem, dlatego też
właśnie ze złota najczęściej wyrabiano insygnia władzy czy zdobienia
świątyń:
— Trzej Królowie ofiarowując Jezusowi złoto okazali Mu cześć najcenniejszą rzeczą na ziemi oraz uznali Jego mądrość.
Kadzidło jest
żywicą z kory drzewa bosweliowego w postaci żółtawych, ledwie
przezroczystych kropli, wydzielającego zapach podczas spalania.
—
Sporządzaniem pachnącego kadzidła trudnili się kapłani; — kadzidło było
przeznaczone wyłącznie dla Boga, symbolizowało uwielbienie dla Boga oraz
przebłaganie dla ludzi. Do dzisiaj kadzidło używane jest podczas Mszy
Świętej.
— Trzej Królowie — ofiarowując Jezusowi kadzidło — oddali hołd Bogu.
Mirra — gorzka, o przyjemnym zapachu ciecz pochodząca z kory drzewa balsamowego;
— wyschnięta,
tworzy przezroczyste ziarenka o podobnych właściwościach jak kadzidło;
płynna mirra w starożytności była używana do balsamowania zwłok.
— Ofiarowana przez Mędrców Jezusowi, symbolizowała Jego
Zbawczą Mękę. Tą mirrą zakropiono wino, podane Jezusowi przed
ukrzyżowaniem, by uśmierzyć ból.
Tak więc Trzej Królowie, —
poprzez swoje dary, — objawili światu prawdę o Jezusie: obwołali go
Królem, uznali Jego Boskość oraz zapowiedzieli Jego Mękę.
Już wcześni pisarze chrześcijańscy nazywali medrców-magów, królami, choć podawali ich różną liczbę.
Z czasem przyjęto liczbę trzech
króli (były trzy dary), — a około VIII wieku w tradycji Kościoła
utrwaliły się ich imiona: Melchior (Melkhi, Melkon), Kacper (Gaspar) i
Baltazar.
św. Kacper, król – Lorenzo il Magnifico z rodu Medyceuszów /Wawrzyniec Wspaniały / nobility.org
św. Baltazar, król – Lorenzo il Magnifico z rodu Medyceuszów /Wawrzyniec Wspaniały / nobility.org
św. Melchior, król – Lorenzo il Magnifico z rodu Medyceuszów /Wawrzyniec Wspaniały / nobility.org
Według chrześcijańskiej tradycji, szczątki mędrców zostały znalezione i przewiezione do Mediolanu przez św. Helenę.
W Katedrze w Kolońskiej znajduje
się relikwiarz Trzech Króli, — ogromne dzieło reńsko-mozelskiej sztuki
zdobniczej — oraz poświęcony im ołtarz, wykonany przez Stephana
Lochnera. /Zob. Katedra w Kolonii p.w. św. Piotra i Najświętszej Marii Panny — z Relikwiarzem Trzech Króli
Relikwiarz Trzech Króli – Katedra w Kolonii/ nobility.org
Zobacz więcej: Relikwiarz Trzech Króli
Pokłon Trzech Króli stanowi jeden
z najczęstszych tematów ikonograficznych w sztukach plastycznych
podejmujących motywy religijne (m.in. dzieła S. Botticellego, Leonarda
da Vinci, A. Dürera, P. P. Rubensa).
Pokłon trzech króli/ Sandro Botticelli
W sztuce wczesnochrześcijańskiej
byli ukazywani głównie jako perscy władcy kapłani, w strojach
orientalnych i czapkach frygijskich w chwili oddawania hołdu. Od X wieku
zaczęto przedstawiać ich bardziej jako królów (czapkę frygijską
zastąpiono koroną).
Giotto – Adoration of the Magi/wikipedia.org
Na obrazach średniowiecznych
bywali bardzo zróżnicowani, np. jeden z nich był starcem, drugi
dojrzałym mężczyzną, a trzeci młodzieńcem, co symbolizowało etapy
ludzkiego życia.
Hołd Trzech Króli/wiw.pl
Od XV wieku królowie
reprezentowali różne części świata, jeden z nich był czarnoskóry (to, że
reprezentowali trzy kontynenty pojawia się już u św. Beddy Czcigodnego,
VIII wiek).
Trzej Królowie są postaciami nierozerwalnie związanymi z Szopką Bożonarodzeniową.
Praktyki religijne związane z dniem Trzech Króli
6 stycznia święci się kadzidło
(mieszanka ziół i żywicy), — a także złoto (np. złotą biżuterię
otrzymaną w prezencie), którym dotyka się szyi, — natomiast kadzidłem
okadza się dom i obejście. Obrzędy te mają na celu wypędzenie zła i
chorób.
Od XVIII wieku święci się także
kredę, którą wypisuje się na drzwiach domów litery przedzielone
krzyżykami K+M+B oraz bieżący rok,
— potocznie uważa się je za inicjały imion trzech króli, ale są to także pierwsze litery łacińskiej sentencji
»Christus mansionem benedicat« — »Niech Chrystus błogosławi temu domowi«.
6 stycznia tradycyjnie kończy dwunastodniowy okres Bożonarodzeniowy, zwany dwunastnicą. — (Poprzedzone Wigilią, Boże Narodzenie rozpoczyna dwunastodniowy cykl Świąt Bożego Narodzenia).
Okres Bożego Narodzenia kończy
liturgiczna Uroczystość Ofiarowania Pańskiego, zwana też Oczyszczeniem
Najświętszej Maryi Panny (w 40 dniu od Narodzenia Pana Jezusa), — w
polskiej tradycji katolickiej obchodzona jako Święto Matki Boskiej
Gromnicznej, — w Kościele katolickim obchodzona 2 lutego (w
Kościele zachodnim) lub 15 lutego (w Kościołach wschodnich)