DEKLARACJA DOKTRYNALNA

poniedziałek, 2 lipca 2012

Rola Kapłana w Sakramencie Najświętszej Ofiary

Kapłan Katolicki działa podczas Mszy św. jako narzędzie Chrystusa, „in persona Christi” - (w osobie Chrystusa). Dlatego papież Pius XII w swej encyklice Mediator Dei tak wyraźnie o tym naucza.

Aby móc godnie sprawować tak wzniosły urząd, kapłan otrzymuje szczególne łaski dla swego stanu. Korzysta z nich, aby nie tylko godnie wypełniać swoje funkcje, ale także w swoim życiu osobistym być „alter Christus”. Najważniejszym czynem kapłana jest odprawianie Mszy św. Rubryki tradycyjnej Mszy św. zapewniały podporządkowanie myśli, słów i czynności kapłana Boskiemu Ofiarnikowi, odnawiającemu swą Ofiarę Krzyżową. Kapłan był ofiarnikiem, pośrednikiem pomiędzy Bogiem a ludźmi.


Możemy stwierdzić, iż: Kapłanowi wreszcie zawdzięcza każdy wierny na ziemi możliwość zjednoczenia się z Ofiarą Chrystusa: to przez kapłana każdy może nazywać swoim nieskończone uwielbienie, dziękczynienie, zadośćuczynienie oraz przebłaganie Chrystusa – Hostii. W Novus Ordo Missae rola kapłana została umniejszona oraz zafałszowana. Została sprowadzona do funkcji przewodniczącego zgromadzenia, w którym to obrządku rola kapłana zanika. Sama celebracja nabożeństwa versus populum, jest symbolem antropocentrycznej natury nowej liturgii. Jest to celebracja zwrócona do wewnątrz, w stronę wspólnoty.

Można powiedzieć słowami ks. Stehlina, Przełożonego FSSPX w Polsce, iż: Człowiek odwrócił się od Boga, by zwrócić się w stronę swego współbrata, człowieka. Kapłan – ofiarnik sprawujący ofiarę Mszy św. został zastąpiony przewodniczącym, będącym przede wszystkim przewodnikiem ludu, przewodniczącym zgromadzenia, działaczem społecznym, jednym z wielu, „kimś z ludu”. W Novus Ordo Missae, nie wspomina się ani słowem władzy kapłana jako ofiarnika ani tego, że to przezeń dokonuje się akt konsekracji i urzeczywistnia obecność Chrystusa w Eucharystii. Świadczy to między innymi zniesienie w Novus Ordo Missae przyklęknięcia przez kapłana po słowach przeistoczenia. Przyklęknięcie następuje dopiero po ukazaniu konsekrowanej hostii uczestnikom liturgii. Następuje pomieszanie kapłaństwa hierarchicznego z powszechnym kapłaństwem wiernych.

Reasumując należy stwierdzić, iż rola kapłana w tradycyjnej Mszy św. różni się od roli wyznaczonej mu w nowym rycie. Należy również dodać, iż celebracja według Novus Ordo Missae (pomijając problem jej ważności) niesie za sobą duże niebezpieczeństwo dla kapłanów, które przejawia się w utracie wiary m.in. w realną obecność Chrystusa podczas Eucharystii. Zmiana sposobu celebracji Mszy św. w pierwszym rzędzie dotyka kapłana, z uwagi na ścisłą, wewnętrzną zależność pomiędzy Mszą św. i kapłaństwem.

Porzucenie kapłaństwa przez około 50 tysięcy księży na przestrzeni 30 lat od zakończenia Soboru Watykańskiego II oraz notoryczny brak powołań zwłaszcza w krajach zachodniej Europy pozostają w ścisłym związku z odprawianiem Novus Ordo Missae. Ksiądz G. May zauważa słusznie, iż jeśli tylko powstaje wrażenie, że kapłan nie jest już w pierwszym rzędzie Ofiarnikiem, wtedy katolickie kapłaństwo, a wraz z nim cała katolicka wiara upada.

Tomasz Jazłowski, teolog