Wszystkim wiernym katolickiej Tradycji najserdeczniejsze życzenia łask i błogosławieństwa od narodzonego
Dzieciątka na cały nadchodzący Rok Pański MMXIV składa REDAKCJA
DEKLARACJA DOKTRYNALNA
▼
wtorek, 31 grudnia 2013
piątek, 27 grudnia 2013
Czym jest nieomylność papieska – bp Robert McKenna OP
Nieomylność papieska
Bp Robert Fidelis McKenna OP
Bp Robert Fidelis McKenna OP
1. Definicja i interpretacja
Jak powszechnie wiadomo dogmat o
nieomylności papieża został zdefiniowany na Soborze Watykańskim w 1870
roku. Ojcowie soborowi uznając Boskie pochodzenie tego dogmatu,
sformułowali go w następujących słowach:
„Gdy Biskup Rzymski przemawia ex cathedra,
to znaczy, gdy sprawując urząd pasterza i nauczyciela wszystkich
wiernych, swą najwyższą apostolską władzą określa zobowiązującą cały
Kościół naukę w sprawach wiary i moralności – dzięki opiece Bożej
obiecanej mu w osobie św. Piotra Apostoła posiada tę nieomylność, w jaką
Boski Zbawiciel zechciał wyposażyć swój Kościół w definiowaniu nauki
wiary i moralności. Dlatego takie definicje Biskupa Rzymskiego są
niezmienne same z siebie, nie zaś na mocy zgody Kościoła” (Denz. 1839).
Definicja ta jest zazwyczaj rozumiana
jako określenie granic albo zakresu papieskiej nieomylności; tzn. że
papież jest nieomylny tylko wtedy, gdy definiuje jakiś dogmat ex cathedra.
Taka z kolei interpretacja zawęża obszar
nieomylności samego Kościoła – „nieomylności, w jaką Boski Zbawiciel
zechciał wyposażyć swój Kościół w definiowaniu nauki wiary i
moralności”. Jeśli bowiem widzialna głowa Kościoła mogłaby się mylić w
sprawach wiary i moralności, kiedy nie przemawia ex cathedra, to Kościół byłby nieuchronnie, każdorazowo, uwikłany w błąd, jaki papież mógłby popełnić.
środa, 25 grudnia 2013
Kilka błędów wokół nieomylności papieskiej i Magisterium by Pelagius Asturiensis
Kilka błędów wokół nieomylności papieskiej i Magisterium
oraz ich odparcie na podstawie autorytetu Ojców Soboru Watykańskiego I i Magisterium Kościoła
oraz ich odparcie na podstawie autorytetu Ojców Soboru Watykańskiego I i Magisterium Kościoła
W poniższym tekście polemicznym,
obnażając błędy bp Williamsona, x. Murro porusza kluczowe prawdy
dotyczące nieomylności papieskiej oraz Magisterium Kościoła. Moc jego
argumentu opiera się na tekstach samego Magisterium oraz na
wypowiedziach teologów odpowiedzialnych za sformułowanie uroczystej
definicji ogłoszej w konstytucji dogmatycznej Soboru Watykańskiego I Pastor aeternus a
zatwierdzonej przez Ojców soboru i Papieża Piusa IX. Poniższy artykuł
słusznie możnaby zatytułować „Neogallikanie z FSSPX przeciwko Soborowi
Watykańskiemu I”.
Jednym z takich podstawowych błędów,
które potem rzucają swój cień na całą teologię, jaką się uprawia, jest
restrykcyjne pojmowanie nieomylności papieskiej ograniczając ją przez
wyolbrzymianie czterech wyszczególnionych warunków, przez co papież
sprawowałby swoją nieomylność wyjątkowo rzadko, albo praktycznie nigdy.
Otóż, jest to dokładnie to, przed czym ostrzegał bp Freppel, ekspert
podczas obrad Soboru Watykańskiego I, mówiąc, że heretycy wykorzystaliby
takie warunki do praktycznego unicestwienia nieomylnych orzeczeń
papieskich.
W rocznicę powstania blogu Pelagiusza
pragnę zwrócić uwagę na zasadnicze błędy środowiska bractwowego,
urzeczywistnionego tutaj w „znamienity” sposób przez bp Williamsona,
które sam Pelagiusz w jakimś przynajmniej stopniu sam wcześniej
wyznawał. Oby lektura poniższego artykułu (z małą tylko rezerwą wobec
„opatrznościowej” tezy z Cassiciacum) pomogła i innym zrozumieć
prawdziwą naturę Magisterium Kościoła, autentyczne znaczenie
nieomylności papieskiej oraz niezastąpioną wartość autorytetu w Kościele
rzymsko-katolickim, w którym to wiara pochodzi z autorytetu, a nie
odwrotnie.
Pelagiusz z Asturiiwtorek, 24 grudnia 2013
Błogosławionych świat Bożego Narodzenia!
Z okazji zbliżających się Świąt Narodzenia Pańskiego życzymy wszystkim,
aby w sercu każdego z nas, w każdej rodzinie, we wszystkich domach,
zamieszkało Dziecię – Jezus Chrystus, Słowo Wcielone.
REDAKCJA
czwartek, 12 grudnia 2013
Zasięg nieomylności papieskiej i prawdziwe znaczenie wyrażenia „ex cathedra” - Pelagius Asturiensis
Podstawowym błędem znacznej większości
różnej maści „tradycjonalistów” jest fałszywe pojęcie nieomylności
papieskiej ogłoszonej konstytucją dogmatyczną Pastor Æternus 18
lipca 1870 roku podczas obrad Soboru Watykańskiego (I). Wielu
duchownych, a za nimi świeckich, stara się za gallikanami i innymi
heretykami rozumieć restrykcyjnie ten dogmat, ograniczając nieomylność
papieską do uroczystych orzeczeń, które tak naprawdę miałyby się
pojawiać dwa czy trzy razy na stulecie.
Absurdalność takiego pojęcia staje się
oczywista przy rozważeniu praktycznych skutków takiego stanu rzeczy
(pisze to osoba, która sama zbyt długo ślepo wierzyła niedouczonym
duchownym). Gdyby rzeczywiście nieomylność dotyczyła tylko wyjątkowo
rzadkich definicji, oznacza to, że na co dzień Najwyższy Pasterz
Kościoła mógłby popadać w błąd teologiczny (a nawet w herezję) i głosić
go Kościołowi powszechnemu. Ponadto, każda wypowiedź Papieża, jeśli nie
byłaby „uroczystym orzeczeniem” (którego kryteria stawialiby odrzucający
nieomylność gallikanie), byłaby podatna na krytykę i
niepodporządkowanie się.
wtorek, 3 grudnia 2013
Kardynał Siri - papieżem? W opozycji do soborowych zmian?
Siri koncelebrujący z JP2 |
Istnieje teoria jakoby kardynał Siri miał zostać wybrany papieżem. Według tej teorii został jednak zmuszony przez okupantów do ustąpienia.
Poniżej kilka fragmentów mowy dziękczynnej, wygłoszonej przez Kardynała Siriego 1 listopada 1958, z okazji wyboru Jana XXIII.
"Wezwałem was wszystkich, aby podziękować Bogu za elekcję naszego Ojca Świętego Jana XXIII. Wielkie Boże ojcostwo jest reprezentowane przez tego Papieża od wigilii 20 października. W nim [JXXIII], ponownie napotykamy naszego Ojca Świętego, którego widzialny wizerunek był zgaszony po świętej śmierci Piusa XII."
"Podziękujmy Bogu, ponieważ znów mamy Papieża."
"Wikariusz Chrystusa zawsze jest posłańcem łaski i pokoju, które pochodzą od Boga samego."
"Musimy podziękować Bogu za wybór, który uczynił."