(...) przeto powagą Naszą Apostolską ustanawiamy święto Pana Jezusa
Chrystusa - Króla, które ma być na całym świecie obchodzone rok rocznie w
ostatnią niedzielę miesiąca października,
tj. w niedzielę, poprzedzającą bezpośrednio uroczystość Wszystkich
Świętych. Polecamy również, aby w tym samym dniu corocznie odnawiano
poświęcenie się Sercu Pana Jezusa, który to akt śp. Poprzednik Nasz Pius
X każdego roku odnawiać nakazał (...) Nie ma też powodu,
Czcigodni Bracia, długo i wiele wyjaśniać, dlaczego ustanowiliśmy
uroczystość Chrystusa - Króla, jako oddzielną od innych świąt, które
również oznaczają i czczą poniekąd Jego królewską godność. Na jedno
bowiem należy zwrócić uwagę: że choć we wszystkich uroczystościach Pana
naszego Chrystus jest przedmiotem czci, to jednak w powodach tej czci
nic jest uwzględniona władza i imię królewskie Chrystusa.
Zapowiedzieliśmy zaś tę uroczystość na niedzielę dlatego, by nie tylko
duchowieństwo, odprawiając Msze św. i odmawiając pacierze kapłańskie,
oddawało cześć niebieskiemu Królowi, lecz by i lud, wolny od zajęć
codziennych, sercem radosnym pięknie zaświadczył, że Chrystusowi jest
posłuszny i poddany. Na tę zaś uroczystość wydała się nam ostatnia
niedziela października dlatego odpowiedniejszą, niż inne, bo ona zamyka
prawie okres roku kościelnego; w ten sposób doroczne
uroczystości, w których święcimy pamięć tajemnic żywota Jezusa
Chrystusa, zakończą się i pomnożą świętem Chrystusa Króla - i - zanim
obchodzić będziemy chwałę Wszystkich Świętych, wprzód sławić i chwalić
będziemy Tego, który triumfuje we wszystkich Świętych i wybranych
swoich. Niechaj więc obowiązkiem i staraniem Waszym będzie,
Czcigodni Bracia, aby w dniu oznaczonym przed tą doroczną uroczystością
wygłoszono w każdej parafii kazania do ludu, w których by ten lud
dokładnie pouczony o istocie, znaczeniu i ważności tego święta, wezwano,
by tak życie urządził i ułożył, iżby ono odpowiadało życiu tych, którzy
wiernie i gorliwie słuchają rozkazów Boskiego Króla. (...)
(Papież Pius XI, encyklika Quas Primas, 11.12.1925 r.)
DEKLARACJA DOKTRYNALNA
▼
wtorek, 16 października 2012
czwartek, 11 października 2012
VATICANUM II - Ks. Rama P. Coomaraswamy
NATURA SOBORU EKUMENICZNEGO
Przed szczegółowym rozpatrzeniem Vaticanum II, konieczne będzie zrozumienie czym w ogóle jest Sobór ekumeniczny albo generalny. Hubert Jedin zdefiniował go w 1960 jako:
"[Sobór to] Zwołane przez Papieża i pod jego przewodnictwem zgromadzenie biskupów oraz innych posiadających jurysdykcję wyszczególnionych osób, w celu sformułowania decyzji w kwestiach wiary chrześcijańskiej lub kościelnej dyscypliny. Jednakże, aby decyzje te posiadały rangę orzeczeń wiary przez określenie granic oddzielających katolicką doktrynę od współczesnych błędów wymagają one uzyskania papieskiego zatwierdzenia. Znane są sobory, na których nie ogłaszano żadnych dyscyplinarnych kanonów, ale nie było żadnego, na którym jakiś błąd nie zostałby potępiony" (1).
Przed szczegółowym rozpatrzeniem Vaticanum II, konieczne będzie zrozumienie czym w ogóle jest Sobór ekumeniczny albo generalny. Hubert Jedin zdefiniował go w 1960 jako:
"[Sobór to] Zwołane przez Papieża i pod jego przewodnictwem zgromadzenie biskupów oraz innych posiadających jurysdykcję wyszczególnionych osób, w celu sformułowania decyzji w kwestiach wiary chrześcijańskiej lub kościelnej dyscypliny. Jednakże, aby decyzje te posiadały rangę orzeczeń wiary przez określenie granic oddzielających katolicką doktrynę od współczesnych błędów wymagają one uzyskania papieskiego zatwierdzenia. Znane są sobory, na których nie ogłaszano żadnych dyscyplinarnych kanonów, ale nie było żadnego, na którym jakiś błąd nie zostałby potępiony" (1).